AP ۱۴۰۲ زمری ۱۵ ۲۲:۳۴
Journalist ID: 5495
News ID: 85191103
T T
۰ Persons

Tags

افزایش کشت گل آفتاب گردان در ولایت بلخ

AP ۱۴۰۲ زمری ۱۵ ۲۲:۳۴
News ID: 85191103
افزایش کشت گل آفتاب گردان در ولایت بلخ

تهران-ایرنا- حاصلات گل آفتاب گردان در بلخ رو به افزایش است و امسال رشد چند برابری نسبت به سال های گذشته داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در ولایت بلخ شماری از کشاورزان که در زمین‌های زراعتی‌شان گل آفتاب گردان کاشتند می‌گویند که حاصلات خوب است، اما نگرانی‌شان از بازار فروش است.

جمعه خان باشنده ولسوالی بلخ که حدود هشت جریب زمین را گل آفتاب گردان کاشته است می‌گوید که بدلیل منع کشت کوکنار، کشاورزان در این ولسوالی به کشت گل آفتاب گردان رو آورده اند. اما او گفت که نگران بازار است که مبادا محصولش به فروش نرسد.

حمیدالله کشاورز دیگر در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ نیز گفت که در سال‌های گذشته او زمین‌های خود را به کوکنار اختصاص می‌داد، اما امسال بدلیل منع کشت کوکنار بخش بزرگی از زمین‌های‌ خود را گل آفتاب گردان کاشته است.

بر اساس گزارش‌ها هم اکنون یک تن گل آفتاب گردان هشتاد هزار تا یک لک افغانی در بازارهای ولایت بلخ بفروش می‌رسد.

محمد دکان‌دار در مغازه میوه خشک فروشی شهر مزارشریف می‌گوید که دهقانان نگران فروش محصولات زراعتی شان نباشند، زیرا در بازار درخواست‌ها برای خرید گل آفتاب گردان بسیار است.

با این حال محمد حسین عظیمی مدیر عمومی ترویج ریاست زراعت بلخ حمایت خود را از کشت گل آفتاب گردان اعلام کرد و گفت: در تمامی ولسوالی‌های ولایت بلخ حدود ۳۰۰ جریب زمین گل آفتاب گردان کشت شده است.

گفتنی است که کشاورزان درحالی از افزایش گل آفتاب گردان در بلخ سخن می‌کنند که هم اکنون تخمه این گیاه از خارج افغانستان وارد این کشور می‌شود.

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .