AP ۱۴۰۳ زمری ۲۴ ۱۷:۱۸
Journalist ID: 5624
News ID: 85568410
T T
۰ Persons

Tags

یادداشت| کابل، «چهارراهی مسعود»؛ نماد تحقیر اشغالگران آمریکایی

کابل-ایرنا- «چهارراهی مسعود» در پایتخت افغانستان که روبه‌روی سفارت آمریکا قرار دارد در شب‌ و روزهای ۲۴ اسد تبدیل به مرکز جشن ملی افغان‌ها و نماد تحقیر نظامیان اشغالگر آمریکایی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا؛ سه سال قبل در چنین روزی(۲۴ اسد) تاریخ معاصر افغانستان رویداد بزرگ دیگری را در خود دید؛ اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی که از آن به «روز فتح» یاد می‌شود.

امروز و در سومین سالگرد این رویداد بزرگ شهرهای مختلف افغانستان شاهد برگزاری جشن‌های ملی اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی از این کشور است؛ در هرات و با حضور گسترده شهروندان این شهر شامگاه دیشب مراسم نورافشانی برگزار شد و تصاویر مختلفی که رسانه‌های داخلی افغانستان از ولایت‌های مختلف ارسال کرده‌اند حاکی از حضور پرشور مردم در این جشن ملی است.

از صبح امروز نیز مراسم رسمی رژه در پایگاه هوایی «بگرام» که پیش‌تر در اشغال نیروهای آمریکایی بود، با سخنرانی مقامات ارشد دولت سرپرست از جمله وزیران کشور، دفاع و خارجه برگزار شده بود.

در کابل اما یک نقطه تبدیل به نماد تحقیر اشغالگران آمریکایی و مرکز ثقل جشن‌های پیروزی ملی افغان‌ها بر نیروهای اشغالگر خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی شده است؛ «چهار راهی مسعود».

«چهار راهی مسعود» در کابل، نام یک میدان در پایتخت افغانستان است که در مقابل سفارت آمریکا قرار دارد که چندسالی است دیوارهای آن منقش به پرچم‌های امارت اسلامی است و در روزهای منتهی به ۲۴ اسد نیز به شکل ویژه‌ای تزئین شده است.

شاید در سپتامبر ۲۰۰۱ هیچ سیاستمداری در واشنگتن و اتاق‌های فکر آمریکا یافت نمی‌شد که چنین روزگار سیاهی را برای نظامیان آمریکایی در آگوست ۲۰۲۱ در افغانستان پیش‌بینی کند.

حضوری که بر اساس بررسی‌های همه‌جانبه نشان از خرج‌کرد بیش از ۲ تریلیون دلاری آمریکا برای جنگ در افغانستان دارد؛ یعنی اینکه آمریکا به ازای هر روز اشغال افغانستان هزینه‌ای ۳۰۰ میلیون دلاری به ازای هر روز داشته است!

اشغال أفغانستان جدای از هزینه‌های مادی، خسارت انسانی بسیاری را نیز برجای گذاشت؛ ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی طی سال‌های اشغال جان خود را از دست دادند و هزینه مراقبت از ۲۰ هزار مجروح و معلول آمریکایی به جا مانده از این اشغالگری تا کنون ۳۰۰ میلیارد  دلار برای کاخ سفید فاکتور شده است.

بیش از دو دهه اشغالگری أفغانستان توسط نیروهای آمریکایی از یکسو برای أفغانستان ارمغانی جز فقر، خسارت‌های مالی و انسانی، گسترش کشت و توزیع مواد مخدر و فساد گسترده و عمیق در دولت‌های غربگرا و فرمانبر کاخ سفید نداشت و از سوی دیگر آنچه برای آمریکایی‌ها برجای ماند، خروجی خفت‌بار همراه با شکست هیمنه و هژمون ابرقدرت‌نمایی به نام آمریکا بود.

«چهارراهی مسعود» امروز نماد خفت و تحقیر اشغالگران آمریکایی است؛ و افغان‌هایی که به امید روزهای بهتر سالروز اخراج آنان را جشن می‌گیرند.

پایان پیام/

Your Comment

You are replying to: .