AP ۱۴۰۳ چنگاښ ۱۰ ۱۲:۰۶
Journalist ID: 5624
News ID: 85524888
T T
۰ Persons

Tags

یادداشت| نشست سوم؛ دوحه 6.45 به وقت کابل!

AP ۱۴۰۳ چنگاښ ۱۰ ۱۲:۰۶
News ID: 85524888
یادداشت| نشست سوم؛ دوحه 6.45 به وقت کابل!

کابل- ایرنا- سومین نشست سازمان ملل درباره افغانستان با میزبانی کشور قطر، از ساعت 6.45 عصر امروز یکشنبه دهم سرطان در هتل شهر دوحه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ سومین نشست سازمان ملل درباره افغانستان با میزبانی کشور قطر، از ساعت 6.45 عصر امروز یکشنبه دهم سرطان به وقت محلی در هتل «رتز کارلتون» شهر دوحه برگزار خواهد شد و نمایندگان بیش از 20 کشور جهان از جمله نمایندگان ویژه کشورهای چین، روسیه، ایران، پاکستان و هند در آن حضور خواهند داشت.

پیش از برگزاری نشست سوم، دوحه در دو مرحله دیگر هم میزبان نشست‌های سازمان ملل درباره افغانستان بوده است؛ با این تفاوت که در دو نشست پیشین نماینده دولت سرپرست افغانستان در آن حضور نداشته است، اما از چندی قبل تلاش‌ها و رایزنی‌های فراوانی برای حضور هیئت طالبان در نشست سوم دوحه برقرار شده بود تا بالاخره مقامات کابل حاضر شدند چمدان‌ها را بسته و از عصر امروز در یک سالن با دیگر شرکت‌کنندگان رو در رو، نشسته و مسائل افغانستان را به گفتگو بنشینند.

تا اینجای کار، حضور هیئتی از دولت سرپرست افغانستان به ریاست ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، مهم‌ترین تفاوت این نشست با نشست‌های قبلی بوده است؛ مطلب اما به همین‌جا ختم نمی‌شود و دقت در دیگر زوایای نشست از جمله در دستورکار اعلام شده بیانگر نکات مهم‌تری نیز می‌باشد.

صبح امروز ذاکر جلالی، عضو هیئت شرکت‌کننده طالبان در نشست دوحه با انتشار پیامی در ایکس برنامه‌های نشست را به این شرح اعلام کرد:

«بر اساس دستورکار، افتتاحیه رسمی نشست سوم دوحه از ساعت ۶:۴۵ عصر به وقت محلی ۳۰‌ام ژوئن شروع و در ساعت ۸:۴۵ پایان می‌یابد. در روز دوم (۱ جولای) دو جلسه جداگانه برای هر دو موضوع برگزار می‌شود. از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۱:۰۰ در مورد تحریم‌های مالی و بانکی و بخش خصوصی بحث و تبادل نظر می‌شود و جلسه دوم از ساعت ۱۱:۳۰ صبح تا ۲:۰۰ بحث‌هایی در مورد مبارزه با مواد مخدر و حفظ پیشرفت وجود دارد. با پایان این بحث، نشست دوحه ۳ در روز دوم رسماً به پایان می‌رسد. سخنگوی ملل متحد نیز این نشست را دو روزه اعلام کرده است. اکثر شرکت‌کنندگان پس از پایان رسمی جلسه دوحه را ترک می‌کنند. اگر برخی از نمایندگان بعد از جلسه به صورت انفرادی ملاقات‌هایی داشته باشند، مربوط به نشست دوحه ۳ نیست».

بر اساس توئیت جلالی، دو محور ذیل، محورهای اصلی نشست سوم دوحه خواهد بود:

1.‌ تحریم‌های مالی و بانکی و بخش خصوصی؛

2. گفتگوها درباره مبارزه با مواد مخدر و محافظت از دستاوردهای این حوزه.

از سوی دیگر، منابع خبری گزارش دادند پیش‌نویس دستورکار نشست دوحه نشان می‌دهد حقوق بشر و دیدار با نمایندگان احتمالی زنان و جامعه مدنی در دستورکار این نشست وجود ندارد و تنها مباحث بحران اقتصادی، مواد مخدر و توانمندسازی بخش خصوصی با تمرکز به زنان کارآفرین سه محور این نشست است.

در پیش‌نویس دستورکار نشست دوحه آمده است هدف اصلی سازمان ملل و نمایندگان کشورهای منطقه و جهان ایجاد پلتفرمی برای گفتگو و تعامل با طالبان است.

منابع افزوده‌اند در این نشست قرار است درباره نگرانی‌های مشترک کشورهای منطقه و جهان با طالبان گفتگو شود. قرار است در این نشست روی توصیه‌های فریدون سنیرلی اوغلو نیز بحث شود. دستورکار دومین روز نشست نیز شامل بحث در مورد بحران اقتصادی در افغانستان، توانمندسازی بخش خصوصی با تمرکز به زنان کارآفرین، مسئله مواد مخدر و کشت بدیل برای کشاورزان خواهد بود.

آنچه توسط ذاکر جلالی به عنوان «برنامه‌های نشست» اطلاع‌رسانی شده است و اخبار دیگر منابع رسانه‌ای که تأیید گفته‌های این مقام وزارت خارجه دولت سرپرست افغانستان است به این معنا است که نشست سوم دوحه ساعت 6.45 دقیقه عصر امروز هر چند به وقت محلی برگزار می‌شود، تعبیر 6.45 از آن، به وقت کابل، تعبیر رسایی باشد، چه اینکه تا ساعاتی قبل از برگزاری نشست سوم، طالبان توانسته است مسیر این نشست را مطابق خواست خود مهندسی کند!

کابل، مسئله زنان و آنچه را مسائل حقوق بشری از سوی دیگر کشورها عنوان شده است، یک مسئله داخلی دانسته و میزبان را متقاعد کرده است این عنوان را برنامه‌های نشست کنار بگذارد. همچنین ذبیح‌الله مجاهد قبل از پرواز به دوحه در یک نشست خبری، از توافق ضمنی دیگری با سازمان ملل خبر داد و آن اینکه هیچ فردی از مخالفان دولت سرپرست در نشست دوحه حضور نخواهد داشت به این دلیل که این نشست یک گفتگوی بین‌الافغانی نیست، بلکه گفتگویی میان کابل، سازمان ملل و دیگر کشورهاست!

از سوی دیگر، علی‌رغم خط و نشان‌های چند روز قبل مقامات کاخ سفید، وزارت امور خارجه امریکا نیز قبل از شروع نشست امروز اعلام کرد که توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان نیز در سومین نشست دوحه شرکت خواهند کرد!

سهیل شاهین، مسئول دفتر سیاسی طالبان در قطر و عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت سرپرست افغانستان نیز گفته است: «اکنون جهان به این نتیجه رسیده است که به جای فشار، مسائل را از طریق تعامل با امارت اسلامی حل کند، نتایج دیگر در پایان نشست معلوم می‌شود، اما برای تعامل این یک آغاز خوب است».

اضافه بر آنچه گفته شد که نشان می‌دهد نشست سوم دوحه، 6.45 به وقت کابل است، اگر طبق گفته‌های سهیل شاهین درباره توقع کابل از نشست سوم، خروجی این نشست رفع تحریم‌های اقتصادی باشد، آن وقت می‌توان گفت: «ساعت نشست دقیقاً مطابق کابل است».

پایان پیام/

Your Comment

You are replying to: .