يادداشت| آيا روسیه اولين كشور در به رسميت شناختن دولت افغانستان خواهد بود؟

کابل- ایرنا- روابط کابل و مسکو در ماه‌ها و هفته‌های شاهد افزایش قابل توجه، از زمان به قدرت رسیدن مجدد دولت سرپرست قرار گرفته است، تاجایی که پوتین داشتن روابط با افغانستان را یک ضرورت عنوان کرد؛ نوع نگاه مقامات روسی نسبت به افغانستان فعلی، این گمانه ‌زنی‌ها را ایجاد کرده است که روسیه اولین کشوری خواهد بود که دولت سرپرست افغانستان را به رسمیت خواهد شناخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین، پس از سقوط نظام جمهوریت، شکست آمریکا و خروج نیروهای نظامی غرب از کشور و غلبه طالبان و روی کار آمدن دولت سرپرست، نگاه متفاوت‌تر از قبل نسبت به افغانستان پیدا کرد.

این تغییر رویکرد را می‌توان در دعوت‌های رسمی نمایندگان افغانستان در فارمت مسکو گرفته تا بلند کردن پرچم سفید طالبان در سفارت کشور و در این اواخر هم دعوت به بزرگترین مجمع اقتصادی سن پتزبورگ مشاهده کرد که مجموعاً بیانگر افزایش معنادار سطح روابط مسکو با کابل در چند سال اخیر است.

با توجه به تحولات مذکور به ویژه سخنان اخیر پوتین مبنی بر اینکه واقعیت افغانستان امروز طالبان هستند، این احتمال را به شکل جدی مطرح می‌کند آیا مسکو اولین پایتختی خواهد بود که درصدد به رسمیت شناختن دولت سرپرست افغانستان است؟

این گمانه‌زنی را می‌توان با بررسی سخنان مقامات ارشد روسیه طی روزهای اخیر راستی‌آزمایی کرد.

ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه در تاشکند اظهار داشته است: برقراری روابط با طالبان یک نیاز است، زیرا به باور وی، این گروه کنترل افغانستان و اراضی آن را در اختیار دارد و حاکمان فعلی این کشورند و ما باید با توجه به این واقعیت عمل کنیم و روابط خود را متناسب با آن تنظیم کنیم.

پوتین با بیان اینکه مشکلات در افغانستان وجود دارد و همه از آن آگاه هستند، افزود: قطع نظر از چگونگی روابط با افغانستان که بعداً مشخص خواهد شد، باید رابطه داشته باشیم، اما در عین حال دیدگاه‌های شرکای خود در این مورد را نیز در نظر خواهیم گرفت و هماهنگ عمل خواهیم کرد.

بررسی اظهارات پوتین بیانگر این مطلب است که هر چند وی به صراحت موضوع به رسمیت‌شناسی را مطرح نکرده است، اما فحوای کلام وی چنین نتیجه‌ای را در بر دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اما واضح‌تر از پوتین موضع روسیه در قبال افغانستان را اعلام کرده و گفت:  طالبان قدرت واقعی در افغانستان هستند و مسکو می‌خواهد سران طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند.

لاوروف تصریح کرد: طالبان قدرت واقعی در افغانستان است و شورای امنیت سازمان ملل متحد طالبان را به عنوان یک گروه هراس‌افکن اعلام نکرده و تنها 12 تا 15 نفر آنان در فهرست شامل‌اند.

لاوروف افزود: ما مانند جمهوری خلق چین، هرگز سفارت خود را در آنجا بسته نکردیم. قزاقستان نیز اخیراً تصمیم گرفته است که آنها را از فهرست گروه‌های هراس‌افکن حذف کند، ما هم قرار است این کار را انجام دهیم و ما مانند متحدان خود در آسیای مرکزی به افغانستان اهمیت می‌دهیم.

دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه درباره تصمیم مسکو برای بررسی گزینه حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه گفت: این کشور به برقراری روابط تمام عیار با طالبان نزدیک است.

مدودف دراین‌باره به «تاس» گفت: بیست سال دوره زمانی نسبتاً طولانی است که طی آن چیزهای زیادی می‌تواند تغییر کنند. در آغاز قرن بیست‌و یکم، ما معتقد بودیم طالبان تروریست هستند و آمریکایی‌ها را در مبارزه با افراط‌گرایی شریک می‌دانستیم. اکنون همه چیز متفاوت است و آمریکا از تروریست‌ها حمایت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه چشم‌انداز ژئوپلتیک طی 20 سال گذشته تغییر کرده، ادامه داد: اکنون طالبان در قدرت هستند و ما به برقراری روابط تمام عیار با آنها نزدیک شده‌ایم.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان در گفتگو با خبرگزاری تاس روسیه نیز گفت: با وجود اینکه برخی از پرسش‌ها همچنان باقی‌اند، اما وزارت‌های خارجه و عدلیه روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد لغو ممنوعیت (بر طالبان) گزارش داده‌اند.

کابلوف، تصریح کرد: امکان به رسمیت‌شناختن دولت طالبان از سوی روسیه، بسیار محتمل‌تر از هر زمان دیگر است.

موضع مقامات مختلف روسیه در کنار سخنان پوتین که طالبان را قدرت حاکم افغانستان می‌داند، تحلیلگران را به این نتیجه نزدیک می‌کند که مسکو می‌تواند اولین پایتختی باشد که دولت سرپرست افغانستان را به رسمیت خواهد شناخت و پس از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و حتی تاجیکستان، همسو با روسیه در این مسیر گام برخواهند داشت.

در واکنش به سخنان مقامات روسیه، دولت سرپرست افغانستان نیز از اقدامات اخیر مقامات روسیه اظهار قدردانی کرده و آن را گام بزرگی در گسترش روابط  افغانستان با جهان خوانده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی دولت سرپرست افغانستان در این ارتباط گفت: ما از اقدام روسیه ستایش می‌کنیم و می‌خواهیم که این تصمیم هر چه زودتر عملی شود، افغانستان می‌خواهد با تمام کشورها به‌شمول روسیه روابط خوب داشته باشد.

اکنون دیده شود که پس از نزدیک به سه سال انتظار، چه وقت روسیه موضوع به رسمیت شناسی دولت سرپرست افغانستان را در اقدام جسورانه و در هماهنگی با شرکای منطقه‌ای خود کلید خواهد زد.

پایان پیام/

Your Comment

You are replying to: .