ناامنی در کابل «فیس‌بوکی» و «توئیتری» است/ هدف داعش و جریان موسوم به مقاومت القای پیام ناامنی از افغانستان است، اما در زمین وجود خارجی ندارند

کابل-ایرنا- سخنگوی قوماندانی امنیه کابل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «ایرنا» درباره آخرین اوضاع امنیتی پایتخت افغانستان، وضعیت پولیس، همکاری مردم با نیروهای امنیتی و ادعاهای ناامنی در کابل سخن گفته است.

خبرگزاری ایرنا، کابل؛ «خالد زدران» سخنگوی قوماندانی امنیه کابل در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار «ایرنا» درباره وضعیت نیروهای پولیس در پایتخت افغانستان، وضعیت امنیتی پایتخت، همکاری مردم با نیروهای امنیتی، اخبار ناامنی در کابل و... صحبت کرده است. متن این گفتگو از نظرتان می‌گذرد:  

ایرنا: خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت کابل یک جهان سپاس که برای ما وقت گذاشتید.

زدران: تشکر خواهش می‎کنم.

ایرنا: نزدیک به 3 سال از عمر دولت سرپرست می‌گذرد؛ یکی از مهم‌ترین ارگان‌های هر حکومتی، نهادهای امنیتی آن به ویژه پولیس است. در این مدت اوضاع برای پولیس پایتخت چگونه بوده است؟

زدران: با سپاس؛ الحمدلله، توانایی پولیس کابل روز به روز در حال بهبود است. هماهنگی و ارتباط با شهروندان به سطح بسیار خوبی رسیده است، آن هم به این دلیل که ما کورس‌ها و سیمنارهای یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه را برای نیروهای پولیس امارت اسلامی برگزار کردیم.

در حال حاضر، نیروهای پولیس علاوه بر انجام وظیفه، مصروف یادگیری هم هستند، به این شکل که ما از هر حوزه امنیتی بین 30 تا 40 پولیس را به نوبت به کورس‌های ارتقای ظرفیت معرفی می‌کنیم.

در این کورس‌های آموزشی تا 3000 پولیس در هر یک از سمینارهای ما شرکت می‌کنند، تعلیمات را یاد می‌گیرند و سپس به محل خدمت خود می‌گردند.

ایرنا: پروسه ارتقای پولیس از چه وقت آغاز شده است؟

زدران: این روند از اول استقرار امارت اسلامی شروع شده است؛ ما یک آکادمی پولیس داریم که افسران پس از چهار سال فارغ التحصیل می‌شوند. در دو دوره گذشته حدود 800 نفر از آن فارغ التحصیل شده‌اند و اکنون اکادمی پولیس بار دیگر جلب و جذب جوانانی‌ را که از صنف 12 فارغ شده و فی‌صدی نمرات‌شان از 85 به بالا است شروع کرده است.

در کنار این، دوره‌ها و سمینارها کوتاه مدتی که برای مجاهدین برگزار می‌شود، خیلی مفید واقع شده است. بنا داریم این دو روند را تا رسیدن پولیس کشور به معیاری‌های پولیس جهانی ادامه بدهیم.

یک تعداد پولیس دیگر هم داریم که طبق قانون و لایحه پولیس نمی‌توانیم آن را افشا کنم، اما این مطلب را می‌توانم بگویم که که در کابل به اندازه کافی پولیس داریم و روند آموزشی برای همه نیروهای پولیس جریان دارد.

ایرنا: مجموعه پلیس کابل را در اجرای وظایف محوله چقدر موفق می‌دانید؟

زدران: وظیفه پولیس ایجاد آرامش در میان مردم است؛ مبارزه و فعالیت پولیس کابل هم در برابر حوادث امنیتی، الحمدالله خوب بوده و در انجام مأموریت‌های محوله موفق بوده‌اند.

اکثر سارقین، اراذل و اوباش که مردم را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند، یا ناامنی‌ها ایجاد می‌کردند توسط پولیس بازداشت شده و به نهاد‌های عدلی و قضایی سپرده است.

ربایندگانی که برای تاجران یا مردم عادی مشکل ایجاد می‌کردند، تاجر یا اعضای خانواده آنان را می‌دزدیدند و در بدل از آن پول می‌خواستند، این افراد اکثراً در درگیری با پولیس یا کشته شده‌اند و یا دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

سطح آدم‌ربایی هم در پایتخت به صفر رسیده و دیگر شاهد آدم‌ربایی در شهر کابل نیستیم. اگر به ارقام اداره قبلی نگاه کنیم، نمودار دزدی در پایتخت بسیار بالا بود؛ مثلاً در محدوده یک یا دو حوزه در هر هفته 30 موتر سرقت می‌شد، اما حالا الحمدالله در یک هفته در کابل هیچ موتری سرقت نشده است.

مورد دیگر اینکه در گذشته دزدی تلفن در جاده‌ها زیاد بود؛ افراد در سرقت یک تلفن کشته می‌شدند، اما الحمدالله حال این جنایت‌ها نیست و اگر هنوز هم در برخی نقاط این مشکل وجود داشته باشد از مردم تقاضا داریم با پولیس تماس بگیرند و گزارش بدهند. شماره تماس را برای همکاری اعلام کرده‌ایم، پولیس در زمان اضطرار به آنها خواهد رسید.

ایرنا: تصوری که از پولیس دولت سرپرست به ویژه در خارج افغانستان دارند، شاید این باشد که یک پولیس سنتی روی کار آمده که با تکنولوژی روز نامأنوس است؛ این تصویر چقدر به واقع نزدیک است؟

زدران: اگر به جغرافیای افغانستان نگاه کنید، من این  تصور را رد می‌کنم؛ افغانستان به مدت 40 سال گرفتار ناامنی و جنگ بود، اما الحمدلله اکنون پولیس و نیروهای امنیتی موفق داریم که می‌تواند امنیت را کاملآ برقرار نماید و کمر باندهای سرقت، جنایتکاران، اختطافچیان و مخربین را شکسته است تا مردم افغانستان بتوانند در امن و امنیت زندگی را پیش ببرند.

از نظر علمی و تحصیلی، طبیعی است که پولیس ما پولیس آکادمیک نیست؛ زیرا کشور در اشغال نیروهای بیگانه بود و این جوانان در کوه با آنها جهاد می‌کردند و آنها از تحصیل محروم شده‌اند، اما اکنون ما شروع به آموزش آنها کرده‌ایم و هدف ما این است که پولیس خود را با پولیس جهان برابر کنیم.

ایرنا: عمده‌ترین مشکلات فعلی پلیس پایتخت چیست؟

زدران: دولت قبلی با کمبود نیروی انتظامی مواجه بود، دلیلش هم این بود که هیچ‌کس حاضر نبود در پولیس کار کند یا با دولت همکاری کند، زیرا متأسفانه نیروی انتظامی بسیار بدنام بودند، اما حالا الحمدلله این مشکلات را نداریم، آنچه ما در حال حاضر کم داریم در ظرفیت و توانایی پولیس است، اما تلاش می‌کنیم آن را حل کنیم و با گذشت زمان حل می‌شود.

پولیس امارت اسلامی به مرور با معیارهای جهانی برابر می‌شود، زیرا اکنون جنگ وجود ندارد و پولیس ما مشغول آموزش هستند.

برخلاف تصورات، پولیس حالت توقف نداشته، بلکه در حال ارتقا است؛ شما ایست‌های بازرسی را دیده‌اید که پولیس دارای یونیفورم منظم شده و برخورد و ارتباط خوبی با مردم دارند اما با آن هم تلاش می‌شود تا نواقص موجود برطرف شود.

ایرنا: شوراهای مشارکت مردم و پلیس را دارید؟ در کدام مناطق کابل؟ با چه فاصله زمانی تشکیل می‌شود؟ چه تأثیری دارد؟

زدران: بلی؛ ما ولایت کابل را به چهار زون تقسیم کرده‌ایم که برای هر زون یک افسر امنیتی و یک معاون داریم. آنها شوراهایی بین خود و شوراهایی با مردم دارند، هر جمعه به مساجد سر می‌زنند و در مورد مشکلات با مردم جلسه می‌گذارند. و راهای حل آن را ارزیابی می‌کنند.

علاوه بر این، شورای مشترکی بین نهاد‌های امنیتی داریم که چنانچه عملیاتی شود، وزارت داخله، وزارت دفاع و امنیت همه در جریان هستند. همچنین ما سیستم مخابروی را فعال کرده‌ایم که می‌توان در کمترین زمان تمام پاسگاه‌ها، پایگاه‌ها و کندک‌ها را از یک رویداد با خبر بسازیم و از رویدادهای امنیتی جلوگیری نمایم. به همین دلیل است که امروز الحمدالله گراف حوادث جنایی در کابل به صفر رسیده است.

ایرنا: شما می‌گوید گراف جرایم جنایی به صفر رسیده است، غیر از موارد که بیان کردید چه برنامه‌های دیگری اجرا شده که به اینجا رسیدید؟

زدران: ما برای مردم عادی درسطح هر ولسوالی، حوزه و شوراهای مردمی جلساتی داریم و مشکلات مردم شنیده می‌شود و این موضوع از سوی مسئولان قوماندانی امنیه کابل بررسی می‌شود و برای حل آن چاره‌جویی می‌شود. دیگر اینکه ما با مردم عادی ارتباط و هماهنگی بسیار خوبی داریم و مردم در مقابل حوادث امنیتی محکم در کنار ما ایستاده‌اند.

ایرنا: شما می‌گویید حوادث امنیتی در کابل به صفر رسیده است، اما برخی از گروه‌ها یا افراد ادعا می‌کنند که حملات را به افراد و مراکز دولت سرپرست انجام می‌دهند، آیا اینها واقعیت دارد؟

زدران: خیر، این‌ها همه مسائل فیسبوکی و توئیتری و جعلی است که مطرح می‌شود. یک وقت کسی از خارج کشور ادعایی می‌کند و یکی زندگی روزمره در کابل است؛ کسی که از خارج به کابل نگاه می‌کند فکر می‌کند که در افغانستان قتل عام است، انفجار و اختطاف است، اما وقتی به اینجا آمدند، متوجه می‌شوند که هیچ مشکلی اینجا وجود ندارد.

برخی از ادعاهای توئیتری کاملاً بی‌اساس است؛ برای رد این ادعاها من شخصاً حاضرم هر ساعتی از شب بدون سلاح و بدون محافظ هر کجا که آنها بخواهند بروم، چون از تامین امنیت شهر کابل اطمینان دارم.

ایرنا: برخی از ادعاهایی که به نام داعش یا جبهه مقاومت یا آزادی است مبنی بر حملات بالای نهاد‌های حکومتی را به طور کلی رد می‌کنید؟

زدران: بلی؛ چنین ادعاها مطلق بی‌اساس است. شما خودتان اینجا زندگی می‌کنید آیا این گونه کدام حادثه را مشاهده کرده‌اید؟ اگر چنین افراد و حلقات موجود باشد با اطمینان برای‌تان گفته می‌توانیم که از بین خواهند رفت.

چند پیش یک دو جای، بمب دستی آن هم در جوی و پیاده‌رو انداخته شده بود که هیچ گونه خسارات جانی و مالی نداشت. بنابراین، اگر کسی ادعا دارد به مقامات دولتی یا محل یا مردم عادی آسیبی وارد شده، دوربین‌های مداربسته وجود دارد و با سند نشان خواهیم داد که در آنجا مشکلی وجود نداشته است.

کسانی که این شایعات را انجام می‌دهند، اینها کسانی هستند که صلح را در افغانستان نمی‌خواهند؛ می‌خواهند برای رسیدن به اهداف خود افغانستان را برای جهان ناامن معرفی کنند، لذا درصدد ایجاد شرارت در کابل هستند.

الحمدلله جلوی این افراد گرفته شده است؛ پولیس موفق شده است این حلقات شریر را از بین ببرد و آن‌ها را دستگیر کند.

ایرنا: شهروندان پایتخت خاطرجمع باشند که پولیس در تأمین امنیت آنان کوتاهی نمی‌کند؟

زدران: بلی؛ صددرصد خاطر جمع باشند.

ایرنا: از تجارب نیروهای مسلکی سابق هم استفاده می‌کنید یا خیر؟

زدران: یک بخش امنیتی کاملاً تجدید شده است؛ خیلی از جوانان جدید آمده‌ و جذب شده‌اند؛ البته این بحث خیلی طولانی است که نیاز به زمان دارد، اما با آمدن تحول، برخی نیروهای امنیتی که در اینجا حضور داشتند، اسلحه خود را رها کردند یا با همان سلاح رفتند و از مجموعه جدا شده و تا حال هم برنگشته‌اند؛ برخی هم کسانی بود که مردم آنها را نمی‌خواستند و مردم از آنها متنفر بودند، اما در بخش اداری یا دفتری، اکثریت همان پولیس اداره قبلی هستند.

در دفتر من، فقط من و معاونم مجاهد هستیم، دیگر همه افراد سابق هستند؛ تقریباً چندصد هزار نفر نیروی سابق با امارت اسلامی در وزارت داخله کار می‌کنند.

ایرنا: همکاری پولیس در تقویت امنیت غرب کابل چگونه است؟ در حالی که در ماه‌های اخیر ناامنی‌هایی رخ داده است، آیا عاملان آن دستگیر شده‌اند؟

زدران: چندی پیش یک نارنجک در یک مارکیت تجاری در حوزه 18 پرتاب شد که متأسفانه تعدادی از شهروندان ما کشته یا زخمی شدند، اما پولیس در عرض چند دقیقه به این مکان رسید و دو نفر را که این جنایت را انجام دادند بودند دستگیر کرد و نفر سوم آنها در عملیات کشته شد.

چند وقت پیش هم که در یک موتر در منطقه کوته‌سنگی، مین چسبناکی باز شد و متأسفانه تعدادی از شهروندان ما شهید شدند که داعشی‌ها مسئولیت آن را گرفت، در این زمینه شاید پیشرفت‌هایی صورت گرفته، اما این اطلاعات ابتدایی است و ما نمی‌توانیم آن را در اینجا منتشر کنیم.

من قاطعانه می‌گویم افرادی که در اینجا مرتکب چنین جنایاتی شده‌اند، زمان زیادی صرف نشده که نیروهای امنیتی ما آن‌ها را دستگیر کرده و تحویل قانون داده‌اند، اما حالا این‌گونه حوادث الحمدالله تقریباً به صفر رسیده‌ است.

به هر حال اینجا 40 سال جنگ بود، افکار و عقاید گوناگونی وجود دارد، در هر خانه‌ای اسلحه پیدا می‌شود و اینجا روزی خانه قدرتمندان جهان بود، پس قطعاً مدتی طول می‌کشد تا امنیت کامل برقرار شود، اما به خلاف تصور کسانی که در خارج هستند، در مجموع اینجا امنیت به خوبی تامین است.

ایرنا: مراکز داعش که چنین حملاتی را هماهنگ می‌کنند کجا هستند؟

زدران: هیچ یک از مراکز آن‌ها در افغانستان فعال نیستند و یک وجب زمین در دست ندارند که یا در آن زندگی کنند یا جوانان را جذب کنند یا در آن مرکز باشند، اما شاید در قالب افراد وجود داشته باشد؛ این یک موضوع بین‌المللی است.

شما می‌بینید که در ایران، روسیه، تاجیکستان و پاکستان چنین اتفاقاتی رخ داده است، اما ممکن است اینجا افراد داشته باشد و پنهان بماند، ولی مطمئن باشید نابود می‌شوند.

ایرنا: خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه کابل یک جهان سپاس از شما بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

زدران: تشکر از شما، سلامت باشید.

پایان پیام/

Your Comment

You are replying to: .