AP ۱۴۰۳ تله ۳ ۱۱:۵۶
Journalist ID: 5624
News ID: 85605872
T T
۰ Persons

Tags

از تخریب آثار باستانی در ولایت بادغیس جلوگیری شد

کابل- ایرنا- وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت سرپرست افغانستان، از جلوگیری تخریب آثار باستانی در ولایت بادغیس خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت سرپرست افغانستان بامداد امروز سه‌شنبه ۳ میزان در خبرنامه‌ی اعلام کردند که هیئت مسلکی ریاست باستان‌شناسی این وزارت جهت جلوگیری از تخریب آثار در ساحه باستانی مغاره‌های «باغلر» به ولایت بادغیس سفر کردند.

این هیئت بعد از بازدید و بررسی ساحه در نقاط که قبلاً از اثر سرازیر شدن سیلاب قسمت‌های از خم‌های شکسته نمایان شده بود، جهت برداشتن این آثار حفریات راه‌اندازی نمودند که در نتیجه حفریات انجام شده از ساحه باستانی مغاره‌های باغلر به تعداد ۹ عدد خم سفالی شکسته و پاره و ۲ عدد سنگ دستاس کشف گردید.

این آثار بعد از تکمیل مرحلهٔ پاک‌کاری، اسناد سازی، وقایه و ترمیم به ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بادغیس تسلیم داده شد. 

خبرنامه افزود: ضمن این آثار به تعداد ۵ قلم اثر سفالی و سنگی موجودۀ آن ریاست که قبلاً از ساحات مختلف باستانی به آن ریاست انتقال داده شده بود، توسط هیئت مسلکی مورد پاک‌کاری، وقایه و ترمیم قرار گرفت.

ذبیح الله سادات رئیس باستان‌شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت:ساحه باستانی مغاره‌های باغلر یکی از ساحات مهم باستانی در ولایت بادغیس به شمار رفته که با توجه به کشف آثار سفالی و سنگی اخیر این ساحه به دوره‌های مختلف قبل از اسلام ارتباط می‌گیرد.

وی همچنان ابرازامیدواری نمود که در آینده بتوانند پروژه حفریات و تحقیقات باستان‌شناسی را به منظور کشف و دستیابی بیشتری آثار و غنامندی موزیم در ساحۀ باستانی «باغلر» راه‌اندازی نمایند.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .