AP ۱۴۰۳ غبرگولی ۸ ۱۰:۵۸
Journalist ID: 5624
News ID: 85491906
T T
۰ Persons

Tags

 نهادهای بین‌المللی در ایجاد معیشت بدیل کوکنار با دهاقین همکاری کنند

کابل- ایرنا- سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری دولت سرپرست افغانستان، در دیدار با نماینده سازمان ملل، خواستار همکاری نهاد‌های بین‌الملی در ایجاد معیشت بدیل کوکنار برای دهاقین کشور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، دولت سرپرست، امروز سه‌شنبه 8 جوزا، با نشر خبرنامه‌ای از دیدار مولوی عطاءالله عمری، سرپرست این وزارت، با خانم رزا اوتنبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد(یوناما) در افغانستان خبر داد.

در این دیدار دوطرف پیرامون نشست سوم دوحه و همچنین چگونگی همکاری‌های نهاد‌های بین‌المللی در بخش زراعت افغانستان، به ویژه بدیل کشت کوکنار گفتگو کردند.

مولوی عطاءالله عمری، در این دیدار پیرامون تلاش‌های امارت اسلامی در  به صفر رساندن تولید کوکنار در افغانستان سخن زده و خواستار همکاری نهاد‌های بین‌الملی در ایجاد معیشت بدیل برای دهاقین کشور شد.

وزیر زراعت افزود: «امیدوار هستیم در نشست‌های که برگزار می‌شود سازمان ملل متحد و سایر نهادهای فعال در عرصه زراعت روی معرفی بدیل کشت کوکنار و حمایت دهاقین تمرکز بیشتر نمایند.

 وی افزود: امارت اسلامی کشت کوکنار را منع کرده است، بنابراین خواست ما این است که دهاقین حمایت شوند و بدیل‌های مناسب برایشان فراهم گردد تا نیاز زندگی خود را برآورده ساخته بتوانند.

خانم رزا اوتنبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در این دیدار گفت: «در نشست سوم دوحه پیرامون موضوعات سکتور خصوصی، بانکداری و مواد مخدر در افغانستان بحث می‌شود، در آن 25 کشور، سه موئسسه بین‌المللی و نماینده بانک آسیایی و بانک انکشافی اشتراک می‌کنند».
به گفته خانم رزا اوتنبایوا، اشتراک نماینده امارت اسلامی در نشست دوحه مهم است تا بدیل کشت کوکنار را معرفی و توجه دونران را جلب نماید، این یک فرصت خوب است.

در همین حال مولوی صدراعظم عثمانی  معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، از بی‌توجه بودن سازمان ملل متحد در قبال دهاقین و مردم افغانستان پس از منع کشت کوکنار در افغانستان انتقاد کرده و گفت: «امارت اسلامی کشت کوکنار را در افغانستان به صفر رسانده است، اما ملل متحد و نهاد همکار آن به مردم و دهاقین افغانستان کاری نکرده است، در حالیکه منع کشت کوکنار اثر مثبت به مردم افغانستان و سایر کشورها داشته است».

ثریا بوزورکوا، معاون دفتر برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز گفت: «ما باید روی بدیل کشت کوکنار کار کنیم تا نیاز دهاقین را برآورده سازیم. ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم و باید همکاری ما دوجانبه باشد».

در پایان خبرنامه‌ این وزارت آمده است وزارت زراعت، آبیاری و مالداری پس از منع کشت کوکنار در افغانستان با امکانات کم، استراتیژی پنج‌ساله را به‌منظور بدیل کشت کوکنار تهیه نموده و روی عملی‌سازی آن کار می‌نماید.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .