AP ۱۴۰۳ چنگاښ ۳ ۱۰:۵۳
Journalist ID: 5624
News ID: 85517235
T T
۰ Persons

Tags

هم‌افزایی میان کشورهای آسیایی هدف نشست وزیران خارجه مجمع گفتگوهای آسیایی در تهران است

کابل- ایرنا- معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، گفت: هم افزایی بین کشورهای آسیایی در ابعاد مختلف یکی از اهداف نشست وزیران خارجه مجمع گفتگو‌های آسیایی تهران است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر روز شنبه 2 سرطان، در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌ها با موضوع «برگزاری نشست وزیران مجمع گفتگوی همکاری آسیایی در تهران»، اظهار داشت: امروز یک‌شنبه و فردا، نوزدهمین نشست وزیران خارجه مجمع گفتگوهای همکاری آسیایی را داریم که از ماه میزان  سال گذشته ریاست این نشست را برعهده داریم.

وی گفت: اولین نشست آن را شهید امیر‌عبداللهیان در نیویورک برگزار کردند و این دومین نشست است. چهار روز مانده به انتخابات یعنی روز 4 سرطان برگزار می‌شود. تعداد کشورهای این مجمع 35 کشور آسیایی است که تمام کشورهای قدرتمند آسیایی هم عضو این مجمع به حساب می‌آیند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: روز یکشنبه در سطح معاونین وزیران خارجه‌ نشست را آغاز می‌کنیم و اجندای آن اعلامیه‌ای لست که باید برای جلسه آماده شود. بررسی طرح ایران مبنی بر شش کمیته‌ای که پیشنهاد کرده است یکی از اجندای  این نشست است.

صفری افزود: هم افزایی بین کشورهای آسیایی در ابعاد مخالف یکی از اهداف این نشست است بزرگترین سازمانی است که در آسیا شکل گرفته است. دور هم قرار گرفتن این تعداد کشور در ایران یک موفقیت به حساب می آید.

وی گفت: شش کمیته‌ای که ایران پیشنهاد کرده است عبارتند از کمیته ترانزیت و ارتباطات، کمیته علمی فناوری و تجارت، کمیته گردشگری و فرهنگی، کمیته آموزش و منابع انسانی و نهایتا کمیته توسعه فراگیر و پایدار.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران بیان کرد: این نشست پلتفرم و فرصت خوبی است که این 53 کشور بتوانند همکاری‌های خوبی با اعضای شانگهای یا بریکس داشته باشد. ما با کمیته‌های شش گانه‌ای که گفتم می‌توانیم هم افزایی مناسبی با کشورهای عضو این اجلاس داشته باشیم.

صفری تاکید کرد: حدود 41 هیات خارجی برای نشست وارد کشور می‌شوند که 25 هیات آن در سطح وزیر خارجه، قائم مقام و معاون وزیر خارجه هستند. ابتکار خوبی که ایران در این اجلاس به خرج داده این است که ما دبیرکل سایر سازمان‌های اقتصادی که در آسیا هستند از جلمه دبیرکل اکو را هم دعوت کردیم.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .