امارت اسلامی از قاچاق آثار تاریخی و حفریات غیرقانونی جلوگیری کرده است

کابل- ایرنا- سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت سرپرست افغانستان، گفت: امارت اسلامی از قاچاق آثار تاریخی و حفریات غیر قانونی جلوگیری کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت سرپرست افغانستان امروز یکشنبه‌ ۲۵ سنبله، در خبرنامه‌ی از سخنرانی ملا خیرالله خیرخواه سرپرست این وزارت در نشست «اتحاد فرهنگ‌ها» با حضور بیش از چهل وزیر فرهنگ کشورهای مختلف در شهر سنت‌پترزبورگ فدراتیف روسیه خبر دادند.

ملا خیرالله خیرخواه در جریان صحبت‌های‌شان افغانستان را مهد مدنیت‌های مختلف و کشور دارای فرهنگ متنوع عنوان کرد و گفت: افغانستان مشترکات فرهنگی با کشورهای همسایه و منطقه دارد.

وی افزود: در پنج دهه جنگ افغانستان از نظر روابط و تعاملات فرهنگی با جهان و منطقه آسیب‌های زیادی دیده است، زیرا در پنج دهه گذشته افغانستان از چنان اقتدار مرکزی برخوردار نبوده‌است که بالای تمامیت ارضی افغانستان حاکم باشند، به همین دلیل در این دوره میراث‌های فرهنگی و مناطق باستانی افغانستان به وضوح آسیب و جاذبه‌های سیاحتی کشور دست ناخورده باقی مانده‌است.

خیرخواه بیان داشت: پس از روی کار آمدن امارت اسلامی افغانستان، توجه جدی به احیاء، ثبات و امنیت میراث‌های فرهنگی و اماکن تاریخی صورت گرفته‌است از قاچاق آثار تاریخی و حفریات غیرقانونی به طور کامل جلوگیری و صدها مناطق تاریخی و باستانی احیاء شده و فرصت‌های قابل توجهی برای ورود گردشگران از سراسر جهان و منطقه برای سیاحت فراهم شده است.

ملا خیرالله خیرخواه در باره نشست اتحاد فرهنگ‌ها گفت: برگزاری همچو گردهمایی‌ها می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد روابط با کشورهای منطقه و جهان، احیاء و تقویه دیپلماسی فرهنگی داشته باشد.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .