AP ۱۴۰۳ چنگاښ ۱۱ ۱۶:۳۹
Journalist ID: 5624
News ID: 85526083
T T
۰ Persons

Tags

عادی‌سازی روابط ایران و بحرین نشانه افول قدرت امریکا است

کابل- ایرنا- کارمند سابق سازمان استخبارات مرکزی امریکا (سیا) گفت: گام ایران و بحرین در مسیر عادی‌سازی روابط، نشان‌دهنده افول قدرت امریکا و بیانگر آن است که واشنگتن توانایی خود را برای ایجاد ائتلاف در منطقه از دست می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ گراهام فولر افسر سابق سازمان استخبارات امریکا یا سیا امروز دوشنبه 11 سرطان در تارنمای «responsiblestatecraft» (نشریه آنلاین موسسه کوئینسی _ Quincy for Responsible Statecraft) نوشت: توافق تهران و منامه برای آغاز مذاکرات عادی سازی روابط، بیش از آن چیزی که در نگاه اول به نظر می رسد اهمیت دارد.

وی افزود: کشتی پنجم نیروی دریایی امریکا در بحرین مستقر است که حوزه مسئولیت آن شامل کل خلیج فارس و دریاهای سرخ و عرب می‌شود.

افسر سابق سیا معتقد است از دیرباز سیاست امریکا در خاورمیانه با هدف ایجاد ائتلاف نظامی و سیاسی علیه ایران متشکل از کشورهای منطقه بوده است، به همین دلیل، هرگونه نزدیکی بین بحرین و ایران باعث نگرانی واشنگتن خواهد شد و از این رو، ممکن است تلاش کند از آن جلوگیری کند.

فولر یادآور شد: نخستین شکاف جدی در استراتژی ضدایرانی امریکایی‌ها زمانی آشکار شد که ریاض و تهران با میانجیگری چین در سال 2023 روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

وی بر این باور است که با توجه به چشم انداز احیای روابط بحرین با ایران، تغییرات عمده در واقعیت‌های ژئوپلیتیکی در خلیج فارس بارزتر خواهد شد.

این کارشناس غربی تصریح کرد:‌ بحرین بدون رضایت عربستان که قبلاً با خود تهران رابطه برقرار کرده بود، به سختی به سمت نزدیکی با ایران حرکت می کرد.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .