کابل- ایرنا- سخنگوی اداره ملی احصائیه و معلومات دولت سرپرست افغانستان، از افزایش ۱۰ درصدی حاصلات گندم کشور نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ محمد حلیم رافیع سخنگوی اداره ملی احصائیه و معلومات دولت سرپرست افغانستان امروز سه‌شنبه‌ اول‌عقرب، با نشر خبرنامه‌ای در صفحه اکس خود نوشت: اداره ملی احصائیه و معلومات با استفاده از تکنالوژی ریموت سنسینگ و تعبیر تصاویر ماهواره‌ای، ساحات تحت کشت گندم به سطح کشور را در سال جاری تثبیت نموده که براساس آن در سراسر کشور حدود ۴.۸۳میلیون متریک تُن گندم تولیده شده که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به اساس این تخمین، مجموع ساحه تحت کشت گندم در سال جاری ۱۲.۲میلیون هکتار زمین به سطح کشور بوده که از جمله ۱.۳۸ میلیون هکتار آن آبی و ۷۳۶ هزار هکتار آن للمی می‌باشد.

خبرنامه افزود: با در نظرداشت ارقام به‌دست‌آمده، ساحه تحت کشت گندم در سال جاری حدود ۷۰ درصد کل ساحه زراعتی تحت کشت کشور را تشکیل می‌دهد. 

ارقام به‌دست‌آمده بیانگر آن است که ۲.۸ درصد ساحه تحت کشت آبی و ۸.۲ درصد ساحه تحت کشت للمی در سال روان نسبت به سال گذشته افزایش آمده‌ و دلیل عمده این افزایش، باران‌های موسمی به‌موقع و کشت گندم به جای کوکنار بوده است.

بیش‌ترین ‌گندم آبی در ولایات هلمند، قندهار، فراه و قندز و بیش‌ترین گندم للمی در ولایات تخار، هرات، بادغیس و فاریاب کشت شده است.

در خبرنامه آمده که با در نظرداشت تخمین نفوس، در مجموع به حدود ۶.۸۲ میلیون متریک تُن گندم در سراسر کشور نیاز بوده که با درنظرداشت تولیدات گندم در سال جاری، حدود ۲میلیون متریک تُن کمبود را نشان می‌دهد.

پایان پیام/