کابل- ایرنا- سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا گفت: اظهارات مقامات ایرانی در مورد انتقام از اسرائیل را در پی ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی دفتر حماس، باید جدی گرفت. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام‌ اس ‌ان‌ بی‌ سی امریکا افزود که اظهارات مقامات ایرانی درباره انتقام گرفتن از اسرائیل باید جدی گرفته شود.

او تصریح کرد: ایران تا کنون ثابت کرده است که توانایی و اراده برای حمله به اسرائیل را دارد. 

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت امریکا نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر ترور اسماعیل هنیه گفت: برای تعیین تاثیر احتمالی مرگ هنیه خیلی زود است و نمی‌خواهم گمانه‌زنی کنم.

آکسیوس امریکایی به نقل از سه مقام امریکایی گزارش داد که دولت بایدن متقاعد شده است که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به تلافی ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، به اسرائیل حمله کند و امریکا درحال آماده‌سازی برای مقابله با این حمله است.

این رسانه نوشت که مقامات امریکایی همچنین گفتند که انتظار دارند حملات جمهوری اسلامی اسلامی به سبک حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران در روز ۲۵ حمل سال جاری باشد و ممکن است این حملات از نظر مقیاس از حملات پیشین وسیع تر باشد و حزب‌الله لبنان نیز در آن نقش ایفا کند.

آکسیوس ادامه داد: یک مقام امریکایی گفت جامعه اطلاعاتی ایالات متحده امریکا از روز چهارشنبه نشانه‌های روشنی دریافت کرد که ایران قصد دارد انتقام بگیرد. دو مقام امریکایی گفتند که ممکن است چند روز طول بکشد تا ایرانی‌ها و نیروهای نیابتی آنها برای حمله به اسرائیل هماهنگ و آماده شوند.

یکی دیگر از مقامات امریکایی گفت: پنتاگون و فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا در حال آماده سازی مشابه آنچه در حمله ماه حمل گذشته انجام شد، هستند. یک مقام گفت که آماده سازی‌ها شامل استقرار تجهیزات نظامی امریکا در شرق مدیترانه و دریای سرخ است.

بر اساس این گزارش، این مقام مسئول گفت: انتظار داریم چند روز سخت باشد.

یک مقام ارشد اسرائیلی نیز گفت جامعه اطلاعاتی اسرائیل انتظار دارد که ایران یک حمله موشکی گسترده ای به اسرائیل انجام دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری با خبرنگاران گفت که خطر وقوع یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه امروز نیز وجود دارد.

او گفت که دولت بایدن تلاش‌های فشرده‌ای برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر و کاهش تنش از طریق دیپلماسی انجام می‌دهد.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) از اظهار نظر خودداری کرد. دولت بایدن نگران است که بسیج ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای کشورهایی که از اسرائیل در حمله قبلی ایران دفاع کرده‌اند دشوارتر باشد، زیرا ترور هنیه در چارچوب جنگ اسرائیل و حماس است که احساسات شدید ضد اسرائیلی را در سراسر منطقه برانگیخته است.

پایان پیام/