کابل- ایرنا- شماری از آگاهان امور بین‌المللی می‌گویند که حضور هیئت دولت سرپرست افغانستان در نشست‌های بین‌المللی پیامی بسیار مهم مبنی بر پیشرفت بدون اتکا به غرب را به دیگر کشورها می‌رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ وزارت امورخارجه دولت سرپرست افغانستان روز گذشته از اشتراک هئیت دولت سرپرست در پانزدهمین نشست بین‌المللی سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا خبر داد.

از سوی دیگر، سفارت روسیه مقیم کابل عصر روز گذشته  معاون سیاسی دولت سرپرست افغانستان را در نشست کازان تارتاستان دعوت کرد.

حالا سوال این است که حضور هئیت‌های دولت سرپرست افغانستان چه پیام و تأثیر در تحکیم روابط افغانستان با جهان دارد؟

لطیف سجادی آگاه امور بین‌المللی امروز دوشنبه 17 ثور در این ارتباط، در صحبت با خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل گفت: امارت اسلامی افغانستان در تلاش ترمیم روابط با کشور‌های همسایه، اسلامی و بهبود روابط با جوامع شرقی و غربی است و فکر می‌کنم سیاست کلی هم این باشد که افغانستان را به عنوان محور و نقطه ثقل استقلالیت اسلامی در جهان نمایان سازد.

این آگاه امور بین‌المللی افزود: حضور هیئت دولت سرپرست در پانزدهمین نشست همکاری‌های اسلامی در جهت بیان معذریت‌ها، کاستی‌ها، شناسایی افغانستان مطابق به واقعیت‌های موجود که شایسته این کشور است مفید تمام شود.

سجادی افزود: هیئت دولت سرپرست افغانستان در این نشست می‌تواند پیام بسیار مهم مبنی بر مبارزه بر حق مردم افغانستان علیه اشغالگران غرب به خصوص امریکا را به کشور‌ها برسانند و بگویند که بدون اتکا به غرب می‌توانیم پیروز شویم و هم در تعامل با کشور‌های همسایه و جهان موفق باشیم.

وی با بیان اینکه حکومت کنونی در بخش‌های مختلف دستاورد خوبی دارد، افزود: حضور هیئت دولت سرپرست افغانستان در نشست بین‌المللی تبلیغات منفی رسانه‌های غربی را مبنی بر اینکه طالبان افراد بی‌سواد هستند و توانایی اداری حکومت را ندارد و... نقش بر آب کنند و واقعیت‌های عینی مثبت قابل لمس افغانستان را به گونه‌ی درست بیان کنند.

این آگاه امور بین‌الملل در پاسخ سوالی که حضور هیئت دولت سرپرست در نشست‌های بین‌المللی چقدر برای رسمیت شناسایی موثر واقع می‌شود، گفت: امر به رسمیت شناسایی تقربیاً مسجل است اکثر سفارت‌خانه‌ها باز است و قراین نشان می‌دهد که سفارت‌های بیشتر هم به زودی در افغانستان باز خواهد شد.
 

حضور هیئت افغانستان در نشست‌های بین‌المللی  افغانستان را از انزوای که غرب تعریف کرده است نجات می‌دهد

سید ضیاء حسینی آگاه امور بین‌المللی نیز به ایرنا، گفت: افغانستان اگر سه محور را در سیاست خارجی خویش مورد توجه و تاکید قرار دهد می‌تواند موفق باشد.

این آگاه امور بین‌الملل تصریح کرد: اول اینکه کشور‌های همسایه و منطقه در محوریت اساسی می‌تواند افغانستان را به سوی بازسازی، ثبات سیاسی و اقتصادی سوق دهند و محور دوم جهان اسلام است که می‌تواند همسو با داشته‌ها و زبان مشترک دینی افغانستان را از انزوای که غرب در شرایط کنونی تعریف می‌کند نجات دهد.

حسینی اظهار داشت: اشتراک هیئت افغانستان در پانزدهین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی دال بر تایید و پذیرفتن حضور حکومت افغانستان به صورت «دیفاکتو» بوده می‌تواند بحث اساسی این است که حالت «دیفاکتو» نوعی شرط و شرایط است که جهت گسترش و تحکیم ارتباطات استفاده می‌شود.

حسینی افزود: امیدواریم که برایند این نشست همسویی کشور‌های اسلامی با افغانستان را بیشتر سازد تا مطابق به نیاز‌های مردم افغانستان با کشور‌ها تعامل داشته باشیم.

پایان پیام/