به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ مصطفی نصیری ورگ مدیر کل راه آهن خراسان رضوی، روز سهشنبه، 14 حمل در صحبت با ایرنا گفت: با راه اندازی حمل و بارگیری سنگ آهن از ایستگاه «روزنک» ولایت هرات افغانستان به بنادر ایران میتوان حجم قابل توجهی سنگ آهن را در قالب این گذرگاه ریلی در طول سال جابجا کرد.
وی گفت: اکنون محصولاتی از طریق جاده ولاری از ترکیه تا افغانستان و بالعکس حمل میشود که میتوان این کالاها را از طریق گذرگاه و دهلیز ریلی شرق به غرب در مسیر ایستگاههای باری راه آهن «روزنک» و «شمتیق» افغانستان تا مرز ریلی رازی با ترکیه و بالعکس حمل کرد.
مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: البته این مسیر ریلی تازه ساخته شده و هنوز حمل و نقل ترانزیتی آن فعال نشده است.
نصیری ورگ بیان داشت: راه آهن خواف- هرات در قالب ایستگاه خواف تا ایستگاه "روزنک" افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر ساخته شده است که در مجموع ۳۶۴ پل کوچک و یک پل بزرگ به علاوه ایستگاه مرزی شمتیق در دو بخش ایرانی و افغانستانی این مسیر ساخته شده است.
وی گفت: ۸۰ درصد این مسیر دشت، ۱۵ درصد تپه ناهموار و پنج درصد نیز کوهستانی است.
مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: ادامه این خط آهن از ایستگاه «روزنک» تا «غوریان» نیز در حال احداث است، اما از آنجایی که ایستگاه روزنک در مجاورت جاده هرات به مرز اسلام قلعه، دوغارون قرار دارد امکان تخلیه و بارگیری درون افغانستان از طریق جاده با خط ریلی بینالمللی فراهم شده است.
نصیری ورگ اظهار داشت: با راهاندازی نهایی و تکمیل خط آهن خواف- هرات، پیشبینی میشود؛ در سال نخست سه میلیون تُن بار و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابجا شود.
به گزارش ایرنا، طرح راهبردی راهآهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکهای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.
پایان پیام/