به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی دولت سرپرست در مراسم استقبال از عودت شماری از اساتید دانشگاهها از خارج به کشور، گفت: استادان دانشگاهها و کادرهای علمی جامعه، سرمایه افغانستان هستند و امارت اسلامی هرگز نمیخواهد این سرمایه را از دست بدهد.
وی در ادامه گفت: امارت اسلامی سعی میکند محیط کاری بهتری را برای اساتید دانشگاها و سایر کادرهای علمی فراهم کند.
معاون سیاسی دولت سرپرست اظهار داشت: در دو سال گذشته ثابت شده که هیچ استاد دانشگاه و معلم مکتب در افغانستان مورد تهدید قرار نگرفته است، بلکه احترام شان شده و امتیازات و معاشات آنان همواره از سوی امارت اسلامی به موقع پرداخت شده است.
مولوی عبدالکبیر افزود: اکنون دانشگاههای افغانستان مراکز علم و دانش بوده، نه مانند گذشته ترویج کنندهای فرهنگ و اندیشه بیگانه.
وی بیان داشت: در حکومت گذشته دانشگاهها و مراکز علمی، مراکز تمجید افراد و اقوام، توهین به دیگران و تفرقه افکنی بودند و در آن به جای علم، مقاصد و اهداف شخصی، گروهی و قومی ترویج می یافت.
معاون سیاسی دولت سرپرست در باره سیاست خارجی دولت هم گفت: امارت اسلامی هرگز اجازه نمیدهد که به کسی تهدیدی از خاک افغانستان متوجه گردد، سایر کشورها نیز باید در اظهارات و رفتارشان محتاط باشند و بر اساس حقایق ابراز نظر کنند، نه اتهامات بی اساس که تاثیر بدی بر روابط بگذارد.
به گفته عبدالکبیر، امارت اسلامی به این باور است که باید با اخلالگران نظم و امنیت منطقه مبارزه صورت گیرد و در این راستا باید از مبارزات جدی امارت اسلامی قدردانی صورت گیرد.
این مقام دولت سرپرست تاکید کرد که امارت اسلامی نمیخواهد عامل وخامت نظم و امنیت در منطقه باشد، بلکه به این باور است که با تقویت ثبات، زمینه برای اجرای پروژههای بزرگ اقتصادی فراهم شود و این چیزی است که منطقه به آن نیاز دارد.
گفتنی است که اخیرآ ۴۵۰ تن از اساتید دانشگاههای کشور که جهت تحصیل در برنامههای ماستری و دکترا به خارج از کشور رفته بودند، به کشور باز گشتند.
این اساتید در دیدار با معاون سیاسی دولت سرپرست گفتند که به منظور خدمت به کشور و شهروندان عودت نمودهاند و میخواهند با توسعه علم و دانش در خودکفایی افغانستان سهم بگیرند.
استادان گفتند که آبادی و ثبات افغانستان بدون دانش امکان ندارد و آنان میخواهند برای رسیدن به این هدف دوباره امور تدریس را در دانشگاهها آغاز نمایند.
پایان پیام/