AP ۱۴۰۳ وږی ۳۱ ۱۱:۲۵
Journalist ID: 5624
News ID: 85602741
T T
۰ Persons

Tags

دولت سرپرست افغانستان بر جلوگیری از بحث‌های نفرت‌پراکنی در رسانه‌ها تاکید کرد

کابل- ایرنا- دولت سرپرست افغانستان بر جلوگیری از بحث‌های تشتت و نفرت‌پراکنی در رسانه‌ها و ثبات امنیت روانی جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ حمدالله فطرت معاون سخنگوی دولت سرپرست افغانستان بامداد امروز شنبه۳۱ سنبله، با نشر اعلامیه‌ای گفت: امارت اسلامی افغانستان من‌حیث یک نظام حاکم همان گونه که حفاظت از جان، مال و عزت مردم مسلمان و در مجموع امنیت فزیکی آنان را مسئولیت خویش می‌داند، به همین ترتیب ثبات و امنیت روانی همه جانبه جامعه و مصونیت جامعه از نزاع، تفرق و تفریق و همچنان جلوگیری از عوامل تشتت و نفرت پراکنی را نیز مسئولیت مهم خود می‌پندارند.

اعلامیه افزوده است: بنابراین امارت اسلامی مکلف است که جامعه را از آن اعمال، اظهارات، حرکات و عادات حفاظت نماید که زمینه نزاع، تفرق، تفریق و بی‌ثباتی را در میان مردم هموار می‌سازد.

در اعلامیه آمده است که نشست بزرگ ٤٥٩٥ تن علمای جید کشور که دو سال قبل در کابل انجام شد ماده هشتم قطعنامه آن در همین مورد چنین می نویسد: بالای آن عده علمای که از طریق رسانه‌های اجتماعی موضوعات اختلافی را مطرح می‌کنند صدا می‌کنیم که از مناظره و بحث‌های زیان‌آور جدٱ اجتناب ورزند، زیرا با این کار مردم راه خود را گم و اختلافات و تشویش‌ها در جامعه به وجود می‌آید که سبب ایجاد فتنه می‌گردد.

فطرت نوشت: به منظور جلوگیری از بحث‌ها و مناظره‌های اختلاف برانگیز به نکات ذیل باید توجه جدی صورت گیرد و جداً رعایت گردد:

۱ــ علماء از بحث‌ها و صحبت‌های که راه را برای بحث‌های اختلافی و مناظره ها هموار می‌سازد، سبب تشویش و ناآرامی‌های روانی مردم عام می‌شود و در نتیجه به علم، وقار و حیثیت علماء لطمه می‌زند، جدٱ اجتناب ورزند.

۲ــ علماء از آن موضوعات و قضایای نادر و بیانات تفردات علماء اجتناب نمایند که برای شماری سبب فتنه می‌گردد و ذهنیت عامه آن را درک نمی‌تواند.

۳ــ بعضی از مسائل عجیب و غریب که در کتاب‌های فقهی یا فنی آمده است و یا مجتهدین از روی فقه الافتراضی آن را استخراج کرده و وقوع آن عام نمی‌باشد، از ضرورت دین هم شمرده نمی‌شوند، در منابر و مجالس عامه بیان نگردند، زیرا از چنین مسائل دشمنان دین تمسخر می‌سازند و با آن به دین و علم اهانت صورت می‌گیرد.

۴ــ علماء تلاش نمایند تا از ستیج‌های عامه و رسانه‌ها تنها مسائلی را بیان کنند که منفعت و سعادت دنیا و آخرت مردم در آن نهفته باشد، که اتفاق و اتحاد با آن تقویت می‌یابد. به جای عجایب و غرایب غیرضروری، به عقاید دینی، احکام دینی، اخلاق اسلامی، مسائل دینی در مورد معاملات جاری روزمره و از ذخایر وسیع علمی اسلام آنچه را به مردم بیان نمایند که به آن ضرورت دارند.

۵ - واعظین و استادان محترم از نشر موضوعات درسی و تصوفی حلقه‌های خاص که شکل تخصصی، مغلق و تفصیلی داشته باشند، در رسانه‌ها اجتناب ورزند، زیرا چنین مجالس خاص بوده و مخاطبین، تشریح و موضوعات آن نیز خاص می‌باشد.

۶ - از به کارگیری الفاظ نامناسب که بی‌ادبی شمرده می‌شود، جدٱ اجتناب شود، زیرا حیثیت شخص متذکره نیز با آن آسیب می‌بیند.

۷- آن عده علماء که اختلافات را دامن می‌زنند، خرافات را ترویج می‌کنند، به کار بردن بحث‌ها، مناظره ها و الفاظ نامناسب را در رسانه‌های عامه ادامه می‌دهند، مردم را در شک و فتنه می‌اندازند و از همین طریق برای کسب شهرت‌شان تلاش می‌کنند و یا عقده‌گشایی می‌نمایند، مهتممین مدارس و تمام مردم آنان را برای اشتراک و تقریر در دستاربندی‌ها، مناسبت‌ها و جلسات دعوت ننمایند و نه زمینه کدام فعالیت دیگر را به آنان مساعد سازند و نه‌ هم در جلسات آنان شرکت کنند، زیرا بیانات آنها به ضرر جامعه اسلامی می‌باشد و سبب فتنه و اختلاف می‌شود.

۸ــ طالبان علوم دینی با آن عده استادان در دوره‌ها اشتراک کنند و با آنان درس بخوانند که از بحث‌های اختلاف برانگیز و ترویج تفرق و تفریق و بحث‌های مضر دور می‌باشند و همیشه تعریف خود و توهین دیگران را بیان نمی‌کنند، الفاظ بیهوده را استعمال نمی‌نمایند، عادت گروه‌بازی و تخریب را ندارند، به هدایات علماء خیرخواه و امارت اسلامی اعتنا می‌کنند و در هر چیز تنها رضای خدا را جستجو می‌نمایند تا همین طالبان از عادات که مناسب شأن عالم نیست، محفوظ بمانند، در جامعه پذیرش داشته باشند و در راه برحق جمهور علماء کرام ثابت قدم بمانند و تمام عمر با جامعه و هم مسلکان خود در اختلاف نباشند.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .