AP ۱۴۰۳ وږی ۲۶ ۲۰:۳۰
Journalist ID: 5624
News ID: 85598653
T T
۰ Persons

Tags

ایران بیش از ۹ هزار تن مواد مخرب لایه ازن را حذف کرد/دریافت تقدیرنامه از مجامع بین‌المللی

کابل- ایرنا- ایران موفق به حذف فیزیکی هزار و ۳۷۸ واحد تولیدی، تعمیرگاهی و تجهیزات سازگار با لایه ازن و حذف حدود ۹ هزار و ۸۰۰ تن مواد مخرب لایه ازن شد و در این راستا تقدیرنامه‌های زیادی از مجامع بین‌المللی دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش پروتکل مونترال سال ۲۰۱۶ نمایندگان ۲۰۰ کشور جهان در نشستی در کیگالی، پایتخت رواندا درباره کاهش تدریجی گازهای گلخانه‌ای در قالب اصلاحیه‌ای برای پروتکل مونترال به توافق رسیدند.

این اصلاحیه اکنون لازم الاجرا است و تا آوریل ۲۰۲۴ حدود ۱۵۹ کشور به عضویت این اصلاحیه پیوستند، ایران هم در خرداد امسال در هیات دولت این اصلاحیه را تصویب کرد و در حال گذراندن مراحل قانونی و تصویب آن در مجلس است. 

در توافق کیگالی کشورهای جهان به سه گروه تقسیم شده اند که در گروه اول کشورهای صنعتی و پیشرفته قرار دارند، کشورهای در حال توسعه نیز به دو زیرگروه تقسیم شده اند، کشورهای صنعتی باید تا سال ۲۰۱۹ استفاده از هیدروفلورکربن ها را ۱۰ درصد و تا سال ۲۰۳۶ حدود ۸۵ درصد کاهش دهند. 

ایران نیز اقدامات خوبی در زمینه کاهش گازهای مخرب لایه ازن انجام داده است به طوری که چندین بار مورد تشویق جامعه جهانی قرار گرفت، بر این اساس ایران موفق به حذف ۹ هزار و ۸۰۰ تن مواد مخرب لایه ازن شده است.

به گزارش ایرنا، لایه ازن به عنوان سپر حفاظتی زمین چند سالی است دستخوش آسیب شده است از این رو کشورها در قالب پروتکل مونترال اقداماتی را برای کاهش این تخریب انجام داده‌اند.

د پیغام پای/

۰ Persons

Tags

Your Comment

You are replying to: .