با پایان اشغال افغانستان، کل منطقه از تامین امنیت سود می‎برند/ ذخایر ارزی افغانستان باید آزاد شود

کابل- ایرنا- سخنگو و رئیس هیئت دولت سرپرست افغانستان در سومین نشست دوحه، گفت: با ختم اشغال افغانستان از سوی امریکا حالا کل منطقه از تامین امنیت و ثبات سود می‌برند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ ذبیح الله مجاهد سخنگو و رئیس هیئت دولت سرپرست افغانستان عصر روز یکشنبه 10 سرطان، در نخستین روز سومین نشست دوحه در بیانیه‌ی خود، گفت: شرکت ما در این سومین نشست دوحه نشان می‌دهد که امارت اسلامی افغانستان در کنار همه ملاحظاتی که دارد، طرفدار تعامل مثبت است.

وی بیان داشت: ما بر این باوریم که نشست کنونی در دوحه فرصتی است تا در مورد رهبران ما و تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه بر سیستم مالی و بانکی و چالش‌های پیش روی اقتصاد ملی ما بحث‌های مثبتی داشته باشیم که باعث حل مشکلات افغان‌ها نیز خواهد شد.

مجاهد گفت: افغانها می پرسند چرا بر اساس تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه همه ملت مورد ظلم قرار می‌گیرد، چرا دولت و بخش خصوصی مورد تمسخر قرار می گیرند؟ افغان‌هایی که نزدیک به نیم قرن در اثر تهاجمات و مداخلات خارجی از جنگ و ناامنی رنج می‌بردند، حالا استقلال خود را به دست آوردند، جنگ را پایان دادند، حکومتی را ایجاد کردند و خواستار داشتن روابط مثبت با جهان هستند  اما در مقابل جهان بالای آنها تحریم وضع شد چرا؟ آیا این رویه عادلانه است؟!

ذبیح الله گفت: من منکر این نیستم که برخی کشورها ممکن است با برخی اقدامات امارت اسلامی مشکل داشته باشند، من فکر می‌کنم که تفاوت و تغییر در سیاست‌های دولت‌ها یک راه‌حل طبیعی است و وظیفه دیپلمات‌های با تجربه مانند شماست که به جای تقابل به دنبال راه‌های تعامل و تفاهم باشند. تفاوت در اقدامات و سیاست‌های داخلی به هیچ وجه نباید باعث شود که برخی از کشورهای قدرتمند از ابزار فشار امنیتی، سیاسی و اقتصادی در دست خود برای تأثیر‌گذاری بر زندگی یک ملت جنگ زده استفاده کنند.

رئیس هیئت دولت سرپرست اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها و فشارهای یکجانبه و چند جانبه، کشت، مواد مخدر که دنیا را تحت تأثیر قرار داده بود را ممنوع کردیم. میراث کشت مواد که به ما مانده بود آن را با جدی کامل به صفر رساندیم. اما برعکس، برخی کشورها به جای استقبال از این اقدام مثبت ما و رفع محدودیت‌های بانکی و رهایی ذخایر ارزی ما از حالت انجماد در احیای اقتصاد ملی، به سیاست عدم همکاری ادامه دادند.

مجاهد تاکید کرد: ما همچنین در احیای اقتصادی واقعی افغانستان گام های بزرگی برداشته‌ایم که با آن برای مردم شغل ایجاد شده، صدها کارخانه ساخته شده، جوانان از بدبختی‌ها نجات شده‌اند و بزرگترین فرصت‌های تجاری برای زنان ایجاد شده است.

رئیس هیئت دولت سرپرست گفت: با پایان یافتن اشغال و جنگ در افغانستان، این فرصت نه تنها برای افغانستان فراهم شده است که از ظرفیت‌های ملی خود برای احیای اقتصاد ملی استفاده کند. بلکه حالا کل منطقه از بازگشت امنیت و ثبات به افغانستان سود می‌برند.

وی افزود: توسعه روابط میان امارت اسلامی افغانستان و کشورهای منطقه ثابت می‌کند که حکومت افغانستان اراده و ظرفیت توسعه روابط را دارد. به همین ترتیب، سایر کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی می‌توانند در تعاملی واقع بینانه و عملی مانند کشورهای منطقه، موانع بر سر راه توسعه روابط با دولت افغانستان را از بین ببرند و به یک تعامل مثبت روی بیاورند.

مجاهد گفت: سطح تفاهم سیاسی بین امارت اسلامی افغانستان و سایر کشورها درحال افزایش است، ماه گذشته قزاقستان نام طالبان را از فهرست گروه های ممنوعه حذف کرد و‌همچنین انتظار می‌رود که فدراسیون روسیه نیز در آینده نزدیک این کار را انجام دهد.

رئیس هیئت دولت سرپرست افغانستان تاکید کرد برای اینکه نشست دوحه معنادار باشد، باید روی اهداف زیر کار کنیم تا اطمینان حاصل شود که همه ما برای امنیت، ثبات و رفاه افغانستان تلاش می کنیم.

رفع تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها، تمام ذخایر ارزی مسدود شده‌ی افغانستان توسط امریکا باید آزاد شود تا اجرای خوب سیاست پولی، ادغام حساب‌های بانک‌های تجاری توسط بانک افغانستان صورت گیرد از خواستهای دولت سرپرست افغانستان در این نشست بود.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .