AP ۱۴۰۳ چنگاښ ۲ ۱۸:۵۹
Journalist ID: 5624
News ID: 85516907
T T
۰ Persons

Tags

محققین ایرانی موفق به ساخت سیستم «دوا رسان» در تداوی سرطان شدند

کابل- ایرنا- محققین پوهنتون علوم پزشکی مشهد موفق به ساخت سیستم «دوا رسان» در تداوی سرطان شدند.

به گزارش ایرنا؛ سلمان عبدالله رمضانی، دکتری شیمی دارویی و دانش آموخته دانشکده دواسازی پوهنتون علوم پزشکی مشهد از موفقیت محققین این مرکز علمی در ساخت دوا رسان برای تداوی سرطان خبر داد.

رمضانی امروز شنبه، 2 سرطان، در این خصوص گفت: ایده ساخت این سیستم از آنجا شکل گرفت که دواهای شیمی‌درمانی به خاطر حجم توزیع بالا در بدن دارای عوارض جانبی زیادی است و استفاده از سیستم‌های دوا رسانی می‌تواند سبب کاهش عوارض جانبی دواهای شیمی درمانی شود.

سلمان عبدالله رمضانی افزود: طرح مذکور دارای سه مزیت مهم شامل قابلیت محلول‌سازی دواهای شیمی درمانی نامحلول در آب، قابلیت هدفمندرسانی و فعالیت ضد سرطانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم طبی مشهد تصریح کرد: در واقع بخشی از دواهای شیمی درمانی نامحلول در آب هستند و به منظور تزریق وریدی، یک سری تغییرات روی ساختار آنها صورت می‌گیرد که سبب می‌شود دز تداوی دارو افزایش یابد و این افزایش دز سبب بالارفتن عوارض جانبی می‌شود.

به گفته وی، این سیستم دوا رسانی باعث محلول‌سازی دواهای شیمی نامحلول در آب بدون تغییر ساختار دوا می‌شود و در نتیجه کاهش دز تداوی و عوارض جانبی را به دنبال دارد.

رمضانی گفت: مزیت دوم این سیستم که یک کار تخنیکی راهبردی محسوب می‌شود و می‌تواند برای طیف وسیعی از دواهای شیمی درمانی نامحلول در آب استفاده شود، قابلیت هدفمندرسانی است که باعث تجمع و تمرکز دوا در تومور می‌شود، در حالیکه داروهای شیمی درمانی به صورت غیرهدفمند روی سلول‌ها و اندام‌های مختلف عوارض جانبی ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: مزیت سوم این سیستم، فعالیت ضدسرطانی ذاتی آن است که در کنار اثر شیمی‌درمانی باعث هم‌افزایی تاثیر تداوی و کاهش مقاومت دوایی و عوارض جانبی می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی صحی و درمانی، اکنون به عنوان قطب صحی شمال شرق ایران مطرح است.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .