AP ۱۴۰۳ غبرگولی ۳۰ ۱۲:۳۳
Journalist ID: 5624
News ID: 85513793
T T
۰ Persons

Tags

موضع تند رچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل علیه کابل

کابل- ایرنا- گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان با موضع گیری تند علیه کابل گفت: نهادینه‌شدن طرزالعمل سرکوب زنان و دختران افغان توسط طالبان باید وجدان بشریت را تکان دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ رچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل برای افغانستان، روز سه‌شنبه 29 جوزا گزارش جدید خود در مورد افغانستان را در پنجاه‌وششمین نشست شورای حقوق‌بشر ارائه کرد و گفت: نقض گسترده و سیستماتیک علیه حقوق زنان و حقوق‌بشر در افغانستان به‌شدت ادامه دارد.

بنت مدعی شد اگر به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق‌بشر در افغانستان توجه جدی صورت نگیرد، آسیب‌های مخرب آن نسل‌های آینده این کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ریچارد بنت، از دولت کنونی افغانستان خواست تا اقدامات فوری را برای برگرداندن سیستم‌ تبعیض‌آمیز جنسیتی خود که زنان و دختران را از حقوق اساسی شان محروم می‌کند، بردارند.

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست تا آپارتاید جنسیتی را به‌عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسند.

بنت، همچنین اظهار داشت: باید قبل از عادی‌سازی یا مشروعیت بخشیدن به طالبان پیشرفت‌های ملموس و تایید شده در مورد حقوق‌بشر صورت گیرد.

وی در ادامه بر ضرورت اشتراک نمایندگان جامعه مدنی افغانستان، از جمله زنان مدافع حقوق‌بشر در نشست سوم دوحه که توسط سازمان ملل قرار است به تاریخ ۱۰ و ۱۱ ماه سرطان برگزار شود، نیز تأکید کرد.

به گزارش ایرنا؛ رچارد بنت در حالی با لحن انتقاد آمیز گزارش خود در مورد افغانستان را ارائه می‌کند که مقام‌های دولت سرپرست همواره تحقیقات نهاد‌های بین‌المللی را خلاف واقیعت‌های عینی افغانستان دانسته و از نوع عملکردشان به خصوص در برابر زنان دفاع می‌کنند.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .