AP ۱۴۰۳ غبرگولی ۲۲ ۱۰:۵۲
Journalist ID: 5624
News ID: 85505151
T T
۰ Persons

Tags

کابل؛ وقتی زندگی روزمره با آلودگی‌های صوتی آزار‎‌دهنده می‌شود

کابل- ایرنا- مقامات شاروالی کابل بر این باورند که تبلیغات برخی شرکت‌ها برای فروش کالاهای‌شان موجب آلودگی صوتی در پایتخت شده است و آنان موظف‌اند رعایت حال شهروندان را مدنظر قرار داده و در شیوه تبلیغ خود تجدیدنظر کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ مقامات شاروالی کابل به تازگی اعلام کرده‌اند تبلیغات برخی شرکت‌ها برای فروش کالاهای‌شان موجب آلودگی صوتی در پایتخت شده است و آنان موظف‌اند رعایت حال شهروندان را مدنظر قرار داده و در شیوه تبلیغ خود تجدیدنظر کنند.

خبرنگار ایرنا در گفتگو با آگاهان امور شهری پیگیر این مسئله شده و از آنان درباره زندگی در پایتخت در کنار آلودگی‌های صوتی پرسیده است.

داکتر سید علی اقبال، آگاه امور شهری در یک مصاحبه اختصاصی با ایرنا گفت: یکی از مشکلات عمده کلان شهرها آلودگی صوتی است که دامنگیر اکثر ساکنان شهر می‌باشد.

به گفته اقبال، در کنار دست فروشان سیار، ساخت‌و ساز‌های که صورت می‌گیرد و همچنین تردد وسائل نقلیه زمینی و هوایی نیز آلودگی صوتی ایجاد می‌کند، اما صرفاً اگر روی منابع آلوگی صوتی توسط دست فروشان اشاره کنیم، در مناطق مرکزی کلان شهرها به ویژه شهر کابل به شدت قابل مشاهده و نگران کننده است.

آگاه امور شهری همچنین بیان داشت: دست فروشان داخل شهر، هرکدام برای اینکه بتوانند مشتری بیشتری جلب کنند، از بلندگوهای خرد استفاده می‌کنند که ازدحام اینها در یک ساحه، تجمع صوتی زیادی را ایجاد می‌کند و گاهی هم غیر قابل کنترل می‌شود.

 آلودگی‌های صوتی و پیامد‌های اجتماعی آن 

داکتر اقبال به پیامدهای اجتماعی آلودگی صوتی نیز اشاره کردو گفت: آستانه شنوایی انسان می‌تواند یک حد متوسط را تحمل کند، لذا یکی از پیامدهای آلودگی صوتی، آسیب زدن به مخاط گوش است که شنوایی را تحت تاثیر قرار داده و حساسیت‌ها را نسبت به صدا‌ها کم می‌کند و در نهایت نوع ناشنوایی مداوم و نا محسوس را ایجاد می‌کند.

از دید اقبال، آلودگی صوتی به صورت لحظه‌ای نیز آسیب‌های فزیکی را ایجاد می‌کند. مانند پرت شدن حواس شهروندان که ممکن است این امر باعث زمین خوردن یک فرد، تصادم موترها و... گردد.

از طرفی هم به باور وی، آلودگی صوتی بر محیط زیست نیز به شدت آسیب می‌زند، زیرا در شهر‌ها غیر از انسان موجودات دیگری مانند پرندگان، حیوانات خانگی و سایر جان‌داران زندگی می‌کنند و طبعاً آستانه شنوایی شان از این پدیده دچار مشکل شده و متأثر می‌شوند.

مهم‌تر از همه به گفته این آگاه امور شهری، آلودگی صوتی، در مراکز شهرها سبب می‌شود که نظام ترافیکی به‌هم بریزد، رانندگان تمرکز خودرا از دست بدهند و در نهایت باعث ازدیاد حوادث ترافیکی شود.

این آگاه امور شهری اضافه کرد: آلودگی صوتی تنها در مرکز شهرها نه، بلکه در نقاط مختلف، ساکنان محله‌ها نیز از این نقطه نظر آسیب‌پذیر هستند، زیرا گاهی در مناطق مختلف، شفاخانه‌ها، کلینک‌ها و مراکز آموزشی وجود دارد که این اماکن در حقیقت باید از آلودگی‌های صوتی دور باشند، اما متاسفانه گاهی این مراکز به شدت تحت تاثیر آلودگی‌های صوتی قرار می‌گیرند و به‌ خصوص در شفاخانه‌ها برای مریضان نا راحتی و تکالیف روانی ایجاد می‌کند.

از سوی هم به باور اقبال، آلودگی صوتی برای متعلمین و محصلین یک آفت است، زیرا توان یادگیری و برداشت را از آنان سلب کرده و تمرکز شان را نسبت به آموزش از بین می‌برد.

راهکارهای کنترل آلودگی‌های صوتی در شهرها 

کارشناس امور شهری همچنین گفت: یکی از راهکارهای اساسی برای کنترل آلودگی صوتی، چه از منظر قانون‌گذاری و چه از نگاه برخورد‌های حقوقی و جمع آوری منابع آلوده کننده این است که شاروالی مسئولیت پذیر باشد و در این زمینه اقدام جدی کند.

هرچند به گفته وی، شاروالی کابل در این اواخر چندین بار اقدام به جمع آوری بلندگوها کرده است و نسبت به گذشته کمتر نیز شده است، اما بازهم لازم است تا اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد و با متخلفین برخورد شود.

داکتر اقبال با بیان اینکه اقدام شاروالی یک اقدام اولیه است و در قسمت نظام‌مندسازی پراکندگی دست فروشان در سطح شهر باید کار بنیادی صورت بگیرد، افزود: یکی از راه‌های نظام مند سازی دست فروشان، ایجاد بازارچه‌های مختلف برای آنان است، تا دیگر ضرورت به ایجاد سروصدا و نصب بلندگوها نشود.

همچنین به عقیده وی، با افزایش آگاهی دهی برای عموم شهروندان، بویژه دریوران که از آرنگ‌های بی‌جا پرهیز کنند و بعد هم استحکام‌سازی و عایق کاری فضاهای شفاخانه‌ها و مراکز آموزشی است که تا حد زیاد کمک می‌کند تا یک فضای آرام‌تر ایجاد شود و مردم کمتر از آلودگی‌های صوتی آسیب بیبینند.

شلوغ بودن بازار در شهرها غیر از بی‌نظمی‌ها و آلودگی‌های صوتی است

در همین حال عبد الرحمن حسینی آگاه امور اجتماعی نیز به ایرنا، گفت: شلوغ بودن یکی از ویژگی‌های شهر است و یکی از تفاوت‌های دهات با شهرها ازدحام مردم است، اما بی‌نظمی‌ها و بی‌نزاکتی‌ها مانند سرو صدای بی‌مورد، مزاحمت‌های بی‌جا، ماجراجویی و... غیر از شلوغ بودن، که یک امر طبیعی در شهرها می‌باشد.

حسینی افزود: آلودگی‌های صوتی و بلندگوهای دست فروشان، آسیب‌های جدی اجتماعی را در پی دارد که نمی‌شود در زندگی شهرنشینی از آن چشم‌پوشی کرد.

به گفته او، صداهای گوش‌خراش بلندگوهای دست فروشان، آنهم در یک ساحه کوچک، می‌تواند روی اعصاب مردم و بازاریان تأثیر منفی بگذارد و همچنین باعث اذیت و آزار اعضای خانواد‌های ‌شوند که در نزدیکی بازارها ساکن هستند.

به گفته حسینی، پیامد منفی دیگری دست فروشان در کنار جاده‌ها و معبرهای عمومی و تبلیغات فروش در بلندگوها، این است که ترافیک را مختل کرده و خطرات تصادفات را بیشتر می‌کند.

او تاکید کرد که یکی از وظایف شاروالی این است که در بزرگ شهرها آرامش نسبی را حاکم بسازد و برای دست فروشان جای مشخص و مناسب را در نظر بگیرد، تا از یکسو عبور و مرور موتر‌ها به صورت عادی و بدون راه‌بندی‌ها از سرک‌ها جریان داشته باشد و از طرف دیگر جاده‌های عمومی از ضایعات میوه‌جات و سبزیجات که عمدتاً ترکاری فروشان به آن توجه نمی‌کنند، پاک باشد.

پایان پیام/

Your Comment

You are replying to: .