AP ۱۴۰۳ غبرگولی ۱۷ ۱۶:۴۱
Journalist ID: 5624
News ID: 85500653
T T
۰ Persons

Tags

تولید 130 میلیون تن محصولات زراعتی در ایران طی هزار روز

کابل- ایرنا- دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در هزار روز خدمت خود در بخش زراعتی توانست با سیاست‌گذاری‌های کلان، حجم تولیدات کشاورزی را با افزایش 7 میلیون تُنی به بیش از 130 میلیون تُن برساند که این امر موجب امنیت غذایی و کاهش واردات برخی محصولات شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سیاست‌گذاری کلان دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در بخش زراعتی در بحث اجرای الگوی کشت، جهش تولید در دیم‌زارها، توسعه کشت در اراضی شیب‌دار، توسعه کشت قراردادی، توسعه کشت فراسرزمینی و در نهایت حمایت از دهاقین در ۲.۵ سال خدمت در هزار روز سبب شده موفقیت‌های زیادی در بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی حاصل شود.

بر اساس آمارها، از 165 میلیون هکتار اراضی کشور، فقط 18 میلیون هکتار از این اراضی قابلیت کشت دارد که بخش کمی از آن اراضی حاصل‌خیز، در درجه یک و دو قرار دارند. همچنین به دلیل محدودیت منابع آبی در کشور، بخشی از محصولات در داخل کشور تولید و بخشی از کسری سالانه از محل واردات تامین می‌شود.

با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، میزان تولیدات زراعتی به طور متغیر به 120 تا 130 میلیون تُن رسیده که بیش از 100 میلیون تُن افزایش تولید را نسبت به پیش از انقلاب نشان می‌دهد که رشد 5 برابری داشته است.

بخش زراعتی با دارا بودن نزدیک به 4.5 میلیون بهره‌بردار مستقیم، 23.5 درصد از اشتغال ایران را به خود اختصاص داده اما سهم این بخش در تولید ناخالص ملی ایران 11.7  درصد و سرمایه‌گذاری در این بخش حدود چهار درصد است که کمترین سهم در تولید ناخالص داخلی و سرمایه‌گذاری را دارد.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .