رونق صنعت فضایی ایران؛ 12 پرتاب موفق ماهواره در سه سال

کابل- ایرنا- تشکیل شورای عالی فضایی ایران اعلام کرد که پس از 11 سال و در دولت سیزدهم این کشور، نوید روزهای خوشی را در حوزه فضایی می‌داد؛ همین امر باعث شد در مدت کمتر از سه سال، صنعت فضایی جان دوباره بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، تشکیل شورای عالی فضایی جمهوری اسلامی ایران امروز پنجشنبه 17 جوزا، در گزارشی اعلام کرد در روزهای نخست آغاز به کار دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، طلسم 11 ساله عدم تشکیل شورای عالی فضایی، بالاخره در دولت مردمی شکست.

این گزارش افزود: این حرکت گام جدی دولت برای این بود که نشان دهد قرار است در صنعت فضایی اتفاقات خوبی رقم بخورد. در نخستین جلسه شورای عالی فضایی ایران، سند 10 ساله فضایی این کشور به تصویب رسید و تدوین آن آغاز شد.

بر اساس این گزارش، از زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم ایران به رهبری آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، 12 پرتاب موفق ماهواره انجام شد که معادل پرتاب‌هایی است که در یک دهه گذشته و در دولت‌های گذشته انجام شده است. در هر کدام از این پرتاب‌ها که برخی تحقیقاتی و برخی عملیاتی بودند، چرخه صنعت فضایی ایران توانست تجربیات زیادی کسب کند و از قبل بیشتر قوت بگیرد.

در گزارش آمده که یکی از این دستاوردها، دستیابی به مدار 750 کیلومتری است. ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم 100 پرتاب شد و با قرار گرفتن در مدار 750 کیلومتری توانست یک رکورد تازه را به ثبت برساند.

ساخت منظومه شهید مارشال سلیمانی

گزارش حاکی از آن است که ساخت منظومه شهید سلیمانی اقدام دیگری بود که انجام شد. این منظومه برای ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی ساخته خواهد شد. بزرگ‌ترین قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان در ساخت منظومه شهید قاسم سلیمانی فرمانده عمومی سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، منعقد شد.

در گزارش آمده که قدم بعدی طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار بود که می‌تواند توان ایران در زمینه پرتاب ماهواره برای خود و کشورهای همسایه را به شدت افزایش دهد و تا جایی برود که این کار شدنی شود.

عملیات عمرانی بزرگ‌ترین پایگاه فضایی خاورمیانه در دولت سیزدهم کلید خورد و به پیشرفت بیش از 50 درصدی رسید. این پروژه ملی قرار است در دهه فجر 1403 رونمایی شود.

رئیس جمهور فقید ایران در چهاردهم دلو 1402 و در مراسم روز فناوری فضایی بر تسریع مراحل ساخت این پروژه تاکید کرد و گفته بود: یکی از میدان‌هایی که رهبری فرمودند و دولت را مکلف به انجام آن کردند، میدان دادن به بخش خصوصی است.

ما نیز اعتقاد و باور داریم که کارهایی که با مشارکت مردم و بخش خصوصی انجام شود، حتماً اثر‌بخش خواهد بود؛ لذا پیشرفت در این حوزه نیازمند حضور فعال بخش خصوصی است. تعداد پرتاب‌ها و دقت آنها باید افزایش پیدا کند؛ تصاویری که از پایگاه چابهار پخش شد، حکایت از سرعت انجام کار دارد که این پایگاه بتواند به عنوان مرکزیتی برای پرتاب تثبیت شود

احیای زیست فضا پس از یک دهه

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور فقید ایران با تأکید بر اهمیت شتاب‌دادن به پرتاب ماهواره‌ها و نیز اهمیت بحث افزایش ارتفاع پرتاب‌ها، گفته بود: توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور را باید دنبال کرد، چرا که حضور در این عرصه علاوه بر بهره‌وری در حوزه‌های صنعت و کشاورزی که من بسیار بر آن تأکید دارم در توسعه حضور ما در فضا نیز نقش اساسی دارد.

بنا بر این گزارش، احیای زیست فضا پس از یک دهه با پرتاب موفقیت‌آمیز نسل جدید کپسول‌های زیستی کشور، دستیابی به تصاویر ماهواره‌ای با دقت یک متر که با پرتاب ماهواره خیام به دست آمد.

پرتاب موفق ماهواره «مهدا» به همراه 2 ماهواره دیگر به مدار بیضوی با ارتفاع کمینه 450 و پیشینه 1100 کیلومتری سطح زمین که باعث شد یک ماهواره ساخت داخل در بالاترین ارتفاع سطح زمین سیر کند.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .