شکست دو ابر قدرت در افغانستان متأثر از بیدار‌گری مبارزاتی امام خمینی(ره) بود

کابل- ایرنا- شمار از آگاهان امور دینی می‌گویند شکست دو ابر قدرت در افغانستان متأثر از بیدار‌گری مبارزاتی امام خمینی(ره) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ امروز 14 جوزا، برابر است با 35مین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله سید روح الله موسوی خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و شخصیت بزرگ و تأثیرگذار جهان اسلام. چهاردهم جوزای 1368 این مرد فرزانه و حکیم الهی، پس از سال‌ها رهبری انقلاب اسلامی و دمیدن روح تازه به مبارزات ضد استکباری در جهان اسلام، سرانجام رخ در نقاب خاک کشید.

این ابر‌مرد جهان اسلام چه دیدگاه نسبت به افغانستان داشت؟ و آراء و نظریات و مبارزات ایشان چه تأثیری بالای جهاد و مجاهدین افغانستان گذاشت؟ این سؤالات را با چند تن از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی افغانستان در میان گذاشتیم.

حجت‌الاسلام سید حسن فاضل‌زاده رئیس مجمع علماء و متنفذین تشیع افغانستان امروز دوشنبه 14 جوزا در صحبت با خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل گفت: یکی از خصوصیات بارز امام خمینی(ره) روحیه استکبار‌ستیزی‌شان است که این موضوع جز معلومات عمومی عامه کشور‌های اسلامی می‌باشد.

فاضل‌زاده افزود: شک نیست که امام خمینی(ره) در جهت بیدار‌گری، روشنایی در جوامع اسلامی و احیا اسلام اصیل نقش مهم را ایفا کرد، ایشان در قرن بیستم در جهت بیداری مسلمانان از یک خواب غفلت طولانی تلاش کرد و یک نهضت بزرگ اسلامی را بنیانگذاری نمود.

رئیس مجمع علماء و متنفذین تشیع افغانستان اظهار داشت: امام خمینی(ره) تاثیر عمیق روی شخصیت‌های جهادی و جهاد مردم افغانستان داشت و ایشان ابر قدرت وقت(شوروی سابق) را از تجاوز به خاک افغانستان هشدار داده بود که ملت مسلمان و بزرگ افغانستان شکست‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه امام خمینی در جهاد مردم افغانستان علیه شوروی به طور مستقیم دخیل بود افزود: اولین فتوای جهاد علیه شوری را ابتداء امام خمینی(ره) و بعداً شهید صدر از نجف اشرف صادر کرد.

فاضل‌زاده افزود: برنامه‌های استعماری که بر کل بلاد اسلامی مستولی شده بودند برای امام خمینی(ره) بسیار روشن بود، چون همه حکام اسلامی دست نشانده استکبار و استعمار بودند امام آمد با بیداری اسلامی اولین بار شاه ایران که در منطقه به عنوان ژاندارم امریکا معروف بود، هدف قرار داد و سرنگون نمود.

این عالم دین در رابطه به شکست دو ابر قدرت شرق و غرب(شوروی سابق و امریکا) در افغانستان گفت: شکست دو ابر قدرت در افغانستان، متاثر ازبیدارگری‌های مبارزاتی امام خمینی(ره) بود.

رئیس مجمع علماء متنفذین تشیع افغانستان در ارتباط به وضعیت جاری فلسطین، گفت: تعبیر امام خمینی مبنی بر اینکه اسرائیل به عنوان یک غده سرطانی در پیکر جوامع اسلامی است؛ تعبیر بسیار دقیق و جامع بود، حالا می‌بینیم که این غده سرطانی بعد از چند دهه چه کار می‌کند! حالا ریشه‌های این غده سرطان حکام و ملل اعراب را فرا گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: اگر جامعه‌ی اعراب مبتلا به این سرطان نشده است، پس وضعیت جاری چیست؟ در جنایت اسرائیل در غزه تمام جهان تکان خوردند، اما جوامع عربی تکان نخورند. جهان بلند شدند، خود امریکا، انگلیس و اروپا بلند شدند و حساس شدند، اما جوامع اعراب بلند نشدند، چرا؟ چون اینها مبتلا به این سرطان شدند این‌ها برای اسرائیل پل زمینی زدند.

رئیس مجمع علماء و متنفذین تشیع افغانستان افزود: بعد از اینکه حوثی‌ها و یمنی‌ها راه آبی را برای اسرائیل قطع کردند، اما جامعه‌ی بیمار عربی از سر خودشان پُل زمینی ساختند تا امکانات به اسرئیل جنایتکار برسند.

عمل به راهکار امام خمینی(ره) مبنی بر متحد شدن جهان اسلام تضمین کننده محو اسرائیل است

فاضل‌زاده در پاسخ به سؤالی که پایان دادن به وضعیت جاری فلسطین در اندیشه امام خمینی(ره) برای جوامع اسلامی چیست؟ گفت: امام خمینی(ره) مثل مجاهدین بزرگ اسلام، ایمان کامل به خدا و وحدت اسلامی داشتند و مطابق دستور قرآن باور داشت که هیچ ضرر به ما نخواهد رسید مگر آنکه خواست خداوند باشند امام(ره) باور و ایمان کامل به خدا را سرمشق مبارزاتی خویش قرار داد.

وی با بیان اینکه کشور متحد اسلامی طرح ایشان بود، گفت: یگانه راهکار محو اسرائیل در اندیشه امام خمینی(ره) متحد شدن جهان اسلام و توکل به خدا است که تا زمانی این دو امر مهم محقق نشوند جنایت اسرائیل همچنان بالای مسلمین ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس مجمع علماء و متنفذین تشیع افغانستان تاکید نمود که عمل به راهکار امام خمینی(ره) مبنی بر متحد شدن جهان اسلام تضمین کننده‌ی ختم جنایت جاری اسرائیل در فلسطین و درنهایت محو این غده سرطانی از پیکر جامعه اسلامی است.

در همین حال حجت‌السلام محمد باقر دانش، امام جمعه غرب کابل نیز در صحبت با خبرنگار خبرگزاری ایرنا، گفت: حضرت امام خمینی شخصیت بسیار والا، سیاست ‌مدار‌پخته، فقید وراسته، فلیسوف ژرف‌نگر و عارف به معنی واقعی کلمه بود.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) برای مسلمانان عزت، بیداری، اخوت و هم‌پذیری بخشیدند و مستضعفان جهان به خصوص مسلمان را بیدار نمود.

امام جمعه غرب کابل، گفت: روحیه حضرت امام(ره) در قسمت استکبار‌ستیزی واقعاً مشخص است ایشان هیچ وقتی نپذیرفتند که جهان اسلام و مستضعفان جهان زیر یوغ استکبار جهانی بروند.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله سید روح الله خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به تاریخ 1 میزان سال 1281 چشم به جهان گشود و به تاریخ 14 جوزا، سال 1368 چشم از جهان بست.

پایان پیام/

Your Comment

You are replying to: .