AP ۱۴۰۳ غبرگولی ۱۴ ۱۰:۵۴
Journalist ID: 5624
News ID: 85498082
T T
۰ Persons

Tags

افغانستان تسهیلات لازم برای تجارت و ترانزیت میان آسیای مرکزی و جنوبی را ایجاد کرده است

کابل- ایرنا- سرپرست وزارت امور خارجه دولت سرپرست در دیدار با هیئت اندونیزیایی گفت: افغانستان با توجه به موقعیت استراتژیک خود، تسهیلاتی را برای تجارت، سرمایه‌گذاری و ترانزیت بین آسیای مرکزی و جنوبی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ وزارت امور خارجه دولت سرپرست افغانستان، امروز دوشنبه 14 جوزا، با نشر خبرنامه‌ای از دیدار مولوی امیرخان متقی سرپرست این وزارت، با رئیس هلال احمر و شورای مساجد جمهوری اندونیزیا و محمد یوسف کالا معاون سابق رئیس جمهور این کشور و هیئت همراه شان خبر داد.

بر بنیاد خبرنامه، در این دیدار، توسعه روابط دوجانبه افغانستان و اندونیزیا در ابعاد سیاسی، اقتصادی، تجاری و مردمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خبرنامه افزود: وزیر امور خارجه از حسن نیت و کمک‌های بشردوستانه اندونیزیا به افغانستان در طول تاریخ قدردانی کرده و افزود: با توجه به احترام دینی، فرهنگی متقابل مردم و دولت‌های افغانستان و اندونیزیا، افغانستان خواهان تقویت و توسعه روابط با کشور دوست و برادر خود اندونیزیا است.

متقی همچنین گفت: صلح در افغانستان پس از 45 سال جنگ به وجود آمده است و فرصت‌های خوبی برای تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی، معدن، کشاورزی، راه‌سازی، صنعت و زمینه‌های مختلف ایجاد شده است.

به گفته متقی، روابط افغانستان با جامعه جهانی در حال گسترش است و تا کنون روابط خوبی با همسایگان خود و منطقه را نیز حفظ کرده و علاقه‌مند به گسترش روابط خود با کشورهای جنوب شرقی آسیا است.

متقی بیان داشت: افغانستان با توجه به موقعیت استراتژیک خود، تسهیلاتی را برای تجارت، سرمایه‌گذاری و ترانزیت بین آسیای مرکزی و جنوبی ایجاد کرده است.

بر بنیاد گفته‌های متقی، اکنون با همکاری کشورهای منطقه، روی پروژه‌های بزرگ اقتصادی منطقه‌ای، از جمله پروژه انرژی کاسا 1000، تاپی و افغان ترانس کار می‌کند.

متقی ادامه داد: امارت اسلامی افغانستان در مبارزه با داعش و مواد مخدر موفق بوده و به همه کشورهای جهان اطمینان می‌دهد که هیچ کشوری از جانب افغانستان مورد تهدیدی قرار نخواهد گرفت.

در همین حال رئیس شورای هلال احمر و مساجد جمهوری اندونیزیا و محمد یوسف کالا معاون سابق رئیس جمهور اندونیزیا نیز در این دیدار، وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان را مثبت ارزیابی کرده و گفتند که اندونیزیا خواهان گسترش روابط افغانستان و اندونیزیا در عرصه‌های مختلف است.

آنها همچنین گفتند: اندونیزیا آماده است که در زمینه‌های صحی و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغانستان نیز همکاری کند.

لازم به ذکر است رئیس شورای هلال احمر و مساجد اندونیزیا، محمد یوسف کالا، معاون اسبق رئیس جمهور این کشور، عبدالحمید اولالدین وزیر سابق قوانین و حقوق بشر اندونزیا، سعید سودیرمن، وزیر سابق انرژی و مواد معدنی اندونزیا برای ارزیابی وضعیت افغانستان به کابل سفر کرده‌اند.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .