به گزارش خبرگزاری ایرنا، در دومین گزارش هیات عالی بررسی ابعاد و علل سانحه چرخبال رئیس جمهور ایران و هیات همراهاش امروز چهارشنبه 9جوزا، از سوی لوی درستیز نیروهای مسلح دومین نشر شد:
۱ - برابر گزارش دریافتی از سازمان هواشناسی در مورخه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ هوای حاضر و پیش بینی میدانهوایی تبریز (مبداء) تا مقصد اول و دوم گروه پروازی (پل آغبند و سد قیز قلعه سی) تا ساعت ۰۸.۵۰ صبح مساعد و متناسب با شرایط پرواز با دید ( VFR ) بوده است لکن هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان دو چرخبال دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد که متعاقبا اعلام می گردد.
۲ - بخش اعظمی از اسناد، سوابق و مدارک مرتبط با تعمیر و نگهداری چرخبال سانحه دیده مورد بررسی دقیق قرار گرفت و اشکالی که به لحاظ تعمیرات و نگهداری بتواند در وقوع سانحه موثر باشد مشاهده نشد.
۳ - با بررسی به عمل آمده و محاسبات صورت گرفته، ظرفیت چرخبال از جهت تعداد سرنشین و تجهیزات، متناسب با حداکثر وزن معیاری چرخبال در شروع پرواز و به هنگام برخواستن از مبداء تا مقصد و مسیر برگشت در حد مجاز رعایت گردیده است.
۴ - بر اساس پیاده سازی مکالمات ضبط شده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان چرخبال سانحه دیده تا زمان وقوع حادثه و عدم پاسخگویی آنها ۶۹ ثانیه طول کشیده است و هیچ گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نگردیده است. (زمان تقریبی اعلام شده (حدود ۱.۵ دقیقه) در گزارش اوّل با پیاده سازی نوار ضبط شده در بالگرد MIL-۱۷، ۶۹ ثانیه تأیید می گردد.
۵ - با توجه به نمونه برداری و آزمایشات صورت گرفته از بقایا و قطعات بالگرد و نحوه پراکندگی آنها و فواصل اجزاء جدا شده از بدنه اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفی می باشد.
۶ - در طول مدت ماموریت و تا ۶۹ ثانیه قبل از وقوع سانحه، تماس روی فرکانس های مشخص شده با بالگرد سانحه دیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام نیز توسط فرمانده گروه پروازی (شهید مصطفوی) صورت گرفته است لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی و یا تداخل فرکانسی منتفی می باشد. (لازم به ذکر است ارتباط بین دو فروند بالگرد دیگر کماکان تا فرود در معدن مس سون گون ادامه داشته است).
۷ - برابر گزارش کارشناسان تخصصی آثاری ناشی از اقدامات جنگ الکترونیک بر روی چرخبال سانحه دیده مشاهده نشده است. تا زمان کشف علت اصلی سانحه، بررسی آزمایشات و تجزیه و تحلیل داده ها ادامه می یابد و نتایج اطلاع رسانی خواهد شد.
به گزارش ایرنا؛ لوی درستیز نیروهای مسلح روز پنجشنبه شب ۲۳ جوزا، نخستین گزارش اولیه هیات عالی بررسی ابعاد و علل سانحه چرخبال حامل رئیس جمهور را منتشر کرد.
آیتالله سید ابراهیم رئیسی خادمالرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه 30 ثور در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعهسی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و با همراهان خود همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا(ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.
پایان پیام/
Your Comment