استخراج معیاری معادن بزرگ، افغانستان را به کشوری صنعتی تبدیل می‌کند

کابل- ایرنا- شماری از آگاهان امور اقتصادی در مصاحبه با ایرنا گفتند: استخراج معادن بزرگ به صورت معیاری، افغانستان را به کشوری صنعتی تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ وزارت معادن و پترولیم دولت سرپرست افغانستان، روز گذشته اعلام کرد کشور‌های قطر، ایران، ترکیه و بریتانیا به ارزش شش میلیارد دالر، روی معادن مختلف در سراسر کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

صدیق افغان، سخنگوی این وزارت، گفت: از این میان کشور چین نیز نزدیک به یک میلیارد دالر روی معدن مس عینک، نفت دریای آمو وطلای ولایت تخار سرمایه‌گذاری کرده است.

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افزود: چندین قرارداد را با شرکت‌های کشورهای مذکور منعقد کرده‌ایم که مجموع سرمایه‌گذاری‌ها به شش ملیارد دالر می‌رسد.

این در حالی است که آگاهان اقتصادی نیز سرمایه‌گذاری روی معادن کشور را مهم دانسته و می‌گویند: سرمایه‌گذاری خارجی‌ها، افزون برمزایای بی‌شمار اقتصادی در کشور، برای هزاران تن زمینه کار را مساعد می‌کند.

«تاج محمد تلاش»، آگاه امور اقتصادی امروز یک‌شنبه 23 ثور، در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری ایر ایرنا در کابل، گفت: اکنون که کشور‌های مختلف می‌خواهند در بخش معادن افغانستان سرمایه‌گذاری کنند این یک موضوع مهم، حیاتی و یک خبر امیدوار کننده است.

او اظهار داشت: افغانستان باید استخراج معادن بزرگ را به داوطلبی کشورهای همسایه و جهان گذاشته و با در نظرداشت معیار‌های جهانی در این زمینه جلب سرمایه کند.

«تلاش» با بیان اینکه معادن افغانستان سرمایه اساسی و ملی کشور است افزود: اگر در استخراج معادن بزرگ، معیارهای بین‌المللی که همان سود خالص است و افغانستان از این نگاه یک کشور غنی می‌باشد در نظر گرفته شود، می‌تواند در رشد سریع اقتصادی نقش اساسی را بازی کند.

به باور این آگاه امور اقتصادی، اگر کار استخراج معادن کشور به صورت گسترده، تخنیکی و معیاری آغاز شود، علاوه بر اینکه در جهت کاریابی و اشتغالزایی مهم است، می‌تواند افغانستان را در میان مدت و دراز مدت به خود کفایی برساند.

وی همچنین بیان داشت: معادن بزرگ کشور که تقریباً دست نخورده باقی مانده است، می‌تواند افغانستان را به یک کشور صنعتی تبدیل کند.

«تلاش» افزود: بستن قرارداد با شرکت‌ها و آغاز کارعملی از مراحل ابتدائیه است، اما مهم چگونگی به دست آوردن سود و مصرف عایدات از این رهگذر است که اگر پولی به دست آمده در برنامه‌های انکشافی، صنعتی و تولیدی به مصرف برسد یقیناً شکوفایی اقتصادی را به دنبال داشته و مردم افغانستان را از نیازمندی و فقر نجات خواهد داد.

معادن افغانستان روزنه‌ی امید برای انکشاف پایدار

در همین حال محمد شبیر بشیری آگاه امور اقتصادی نیز در مصاحبه با ایرنا، گفت: معادن افغانستان روزنه‌ی امید برای انکشاف اقتصادی و توسعه پایدار در کشور است.

به گفته بشیری، گسترش سرمایه‌گذاری بالای معادن افغانستان به‌گونه بالقوه و بالفعل می‌تواند از یکسو زمینه کار برای مردم ایجاد کند و از طرف دیگر در توسعه پایدار کشور نقش استراتژیک را بازی کند.

وی افزود: اگر سرمایه‌گذاری‌ها به‌گونه اساسی و تخنیکی و با معیارات جهان بالای بخش معادن کشور گسترش یاید آینده اقتصادی ایده‌آل برای مردم افغانستان متصور است.

پایان پیام/

Your Comment

You are replying to: .