راه «ماهیرود» به ولایت «فراه» افغانستان ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

کابل - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی جمهوري اسلامي ايران گفت: ۵۳ کیلومتر از مسیر بازارچه «ماهیرود» به ولایت «فراه» افغانستان با ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ میرمحمد موردی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح ۱۵.۵ میلیون یورو است.

وی ادامه داد: تا کنون ۶۴ کیلومتر از ۱۱۷ کیلومتر طول این مسیر در خاک افغانستان تکمیل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: این پروژه تردد و ترانزیت کالا به کشور افغانستان را ۴۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.

موردی یادآور شد: اهداف کلان ساخت این راه تسهیل در مبادلات اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه، بهبود دهلیز ترانزیتی شمال- جنوب، کاستن از مشکلات ترافیکی حمل و نقل جاده‌ای، افزایش ایمنی و کاهش حوادث رانندگی در شبکه حمل و نقل جاده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۵۷۲ کیلومتر باند دوم در ولایت با پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد و با اعتبار مورد نیاز ۶۴ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در دست اجراست، افزود: در سال جاری ۱۲۰ کیلومتر باند دوم راه در ولایت تکمیل شده ‌است.

موردی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز در خراسان جنوبی ۱۵۰ کیلومتر باند دوم راه تکمیل شده‌ است.

بندر ماهیرود یا نقطه مرزی «میل ۷۸» یکی از مسیرهای مرزی میان ایران و افغانستان است که در ولسوالی سربیشه ولایت خراسان جنوبی قرار دارد و نام این مرز در کشور افغانستان، مرز «ابونصر فراهی» است.

جاده میل ۷۸ به ولایت فراه، پیوند دهنده کریدور چابهار - مشهد به شاه‌راه حلقوی افغانستان است که در افزایش ترانزیت و صادرات کشور و نیز تثبیت موقعیت مرز ماهیرود نقش ویژه‌ای دارد.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .